onsdag, mars 08, 2006

Vad vi kan lära av "Fallet Pilsäter"

Nu är hon tillbaka i politiken.

Folkpartisten Karin Pilsäter, som tog en ”time-out” i samband med att hon ertappades av polisen körandes bil med 0,3 promille alkohol i blodet.

Att politiker gör bort sig och ertappas med att säga eller göra dumma och/eller olagliga saker är dessvärre inte allt för ovanligt.

Standardscenariot är dock ofta ett annat än det vi nu fått uppleva i "Fallet Pilsäter". Standard verkar vara att förneka, halvljuga och skylla ifrån sig tills man upptäcker att drevet inte ger sig. Då, och först då, kapitulerar man. Och har man otur så är det då försent och man är bränd för lång tid framöver.

"Fallet Pilsäter" är intressant därför det är ett skolboksexempel på hur man bör agera.

  1. Erkänn.
  2. Visa ånger.
  3. Ta time-out.
  4. Sök hjälp.
  5. Redovisa vad du har lärt dig av det inträffade.
  6. Hoppas på förlåtelse.
  7. ”Gå nu och synda icke mer”

Svårare än så är det inte. Men det tycks vara väldigt svårt att tillämpa.

Jag vet inte vem eller vilka som har varit Karin Pilsäters rådgivare – även om jag har mina misstankar – men om jag vore Pilsäter skulle jag ge dem en rejäl gåva som tack för hjälpen. Dock skulle jag undvika att ge bort en flaska vin. Det skulle lätt kunna misstolkas.

---

Tidigare blogg om "Fallet Pilsäter"

1 kommentar:

Anonym sa...

Annars är ju en flaska vin ypperligt för henna att ge bort i present... en mindre flaska att dricka innan hon drar ut på vägarna. ;)
I övrigt håller jag med; Karin har hanterat det galant.