lördag, mars 25, 2006

OM SKOLAN: Jan Björklund har rätt, men ack så fel!

"Caligula": - Nu har Ni fel Björklund. Ni vill icke ha mig åter i klassrummen. Det kan jag lova Er!
---
En av ”Batongliberalernas” två affischpojkar, Jan Björklund, kommer idag med ytterligare ett underbart ogenomtänkt förslag som ligger helt i linje med det nya tuffa folkparti vi har börjat vänja oss vid.

Det senaste utspelet handlar om det faktum att tjejer generellt klarar sig bättre i skolan än killar. Björklund har rätt. Detta är ett problem. Ett problem som har nonchalerats av våra politiker i årtionden och som få tycks vara intresserade att ta tag i.

När Folkpartiet väl väljer att ”ta tag i problemet”, vad gör de då? Jo, de kommer dragandes med en kateder och pojk- och flickundervisning! Bilder av läraren Caligula ur Alf Sjöbergs (regi) och Ingmar Bergmans (manus) film Hets flimrar förbi för mitt inre öga.

Kateder och flickskola!? Skall vi inte återinföra lärarens rätt att aga när vi ändå håller på?

Jag vet att jag raljerar, men ibland blir jag så trött på Folkpartiets neokonservativa, SF-journalfilmsromantiserade bild av att allt blir bättre med tuffare tag.

Dock lyfter Folkpartiet fram en mycket angelägen fråga. Vad kan skolan göra för att jämna ut skillnaden mellan tjejer och killar, men även mellan boksmarta och gatusmarta?

Den amerikanske professorn och inlärningsforskaren David Kolb presenterade i sin bok ”Experience and learning” något som förklarar en del av inlärningens frågeställningar. Enligt Kolb kan man grovt dela in hur en person lär sig saker i fyra stilar:
  1. Konkreta upplevelser (KU)
  2. Reflektion och observation (RO)
  3. Abstrakt tänkande (AT)
  4. Aktivt experimenterande (AE)
Jag har själv deltagit i utbildningar där man mot bakgrund av att olika personer lär sig på olika sätt har anpassat utbildningen efter individen istället för att individen måste anpassa sig efter utbildningen. Det fungerade utmärkt.

Dagens skola däremot är oftast väldigt låst till två av dessa inlärningsstilar, RO och AT, och försvårar helt i onödan för vissa elever att nå goda studieresultat. Vårt land är fullt av framgångsrika personer som hatade att gå i skolan och som hade urusla betyg. Detta menar jag är ytterligare bekräftelse på att vårt nuvarande utbildningssystem lämnar en del övrigt att önska när det kommer till pedagogisk flexibilitet och mångfald.

Inför istället en flexibel pedagogik där vissa ämnen lärs ut på elevens villkor vad avser inlärningsstil. Något säger mig att vi i denna lösning av bara farten kommer åt skillnaderna mellan tjejer och killar då jag känner på mig att de olika könen generellt lär sig på olika sätt.


Och istället för att som Folkpartiet föreslår, dela in klasserna i pojk- och flickgrupper och komma med en enda pedagogisk lösning, så föreslår jag alltså fyra pedagogiska stilar där man placeras baserat på individuella förutsättningar i stället för vilket kön man tillhör.

Först då kommer vi ha en skola som verkligen kan ge våra barn samma möjligheter att lyckas med sina studier.

PS. Den andre "batongliberale" affischpojken är givetvis Mauricio Rojas

Inga kommentarer: