lördag, mars 18, 2006

"Du skall dö!" Tankar med anledning av Anders Gustâvs död.

Jag visste vem han var. För att vara lokalpolitiker i en förortskommun som Solna hade han onekligen lyckats göra sig ett namn. Minns att vi satt och himlade med ögonen när Anders G och likasinnade höll på och protesterade mot biltullar vid Roslagstull. Nästa gång hans namn dyker upp i mitt liv är han död.

Hans död får mig att tänka på livets bräcklighet. Att en 59-årig man drabbas av hjärtinfarkt är knappast unikt men likväl en påminnelse för oss alla att döden "kör sitt eget race" och kan drabba vem som helst, när som helst. Titta bara på Anna Lindh, eller för den delen fallet med den unge svenske snowboardåkaren som dog under ett träningpass, 27-år gammal.

Eller som ett kapitel i en kvasi-sprituell bok jag läste för länge sedan hette: Du skall dö!

I sak är ju detta obestridligt. Hittills har ingen, mig veterligen, lyckats lura döden i längden.

Många som varit med om situationer där livets bräcklighet uppenbaras för dem brukar uppskatta livet mycket mer och kunna värdesätta det goda i livet.

Det är min förhoppning att du skall kunna finna lycka i livet utan att behöva stirra döden i ansiktet först.

Nu får det räcka med skrivandet en stund. Jag skall gå och kramas lite med mina barn. Bäst att passa på att göra det när man fortfarande är i livet!

2 kommentarer:

stromsjo sa...

>Hittills har ingen, mig
>veterligen, lyckats lura döden i
>längden

Så sant. Kan ju vara värt att hålla i minnet nästa gång man hör uttrycket "om jag dör".

Fredrik Bojerud sa...

Jupp!