måndag, mars 13, 2006

(c) åter i Stadshuset efter valet… och jag kan bevisa det!

Det är egentligen busenkelt. Det är mitt fel (eller förtjänst). Att jag inte har tänkt på det förr.

1994 röstade jag på Centerpartiet i kommunalvalet i Stockholm. De gjorde ett bra val för att vara Stockholm och kom in i Stadshuset.

1998 röstade jag på Stockholmspartiet. Centerpartiet åkte ut och Stockholmspartiet fick en "fin" vågmästarroll i 4 år.

2002 var det dags igen. Jag var missnöjd på den borgerliga regimen i Stadshuset och skulle alltså kommunalt rösta ickeborgerligt. Jag valde då att "taktikrösta" på Miljöpartiet för att sätta lite "grön press" på sossarna. Följaktligen åkte Stockholmspartiet ut ur Stadshuset.

Börjar ni se mönstret?

Med tanke på att jag har blivit politiskt aktiv (igen) så kommer jag givetvis rösta på Centerpartiet i år. Resultatet kommer att bli det att Miljöpartiet, överraskande åker ut ur Stadshuset och att Centerpartiet kommer tillbaka efter 8 år i exil.

Och ifall ni undrar om det inte är läskigt att ha så stor makt över småpartiernas överlevnad i Stockholm så kan svaret bara bli ett… Nej, inte särskilt!

Så nu vet ni.

Centerpartiet kommer in i Stadshuset, och det är mitt fel!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du att centerpartiets insatser i Stadshuset 94-98 var så dåliga att de inte förtjänar att tas med som en period då de fanns i där?

Fredrik Bojerud sa...

Sluta märka ord! ;-)

8 år i exil.

Så.

Nöjd nu!?

:-)

Magnus Andersson sa...

Det var väl inget jättehopp... men centerpartiet går i alla fall framåt i sthlm enligt DN idag. Vi är på rätt väg, även om det är en bit kvar...

Fredrik Bojerud sa...

Jo, det var en fin ökning. Nära en fördubbling. Ordförande Ankersjö pratar redan om "Bojerudeffekten"! :-)

Nu vänder det!

Anonym sa...

Med Chuck Norris på valaffischerna når vi långt över 100%. "...and Annika Billstrom and her crew dies of mysterious roundhouse kick-related injuries."

Fredrik Bojerud sa...

LOL!

In Chuck Norris We Trust!