måndag, mars 06, 2006

Teknikens under: Hur internet har förändrat mitt liv

I söndags blev det kanalkrock hemma. Hustru ville titta på dramakomedi på ettan och jag ville se DOKUMENT INIFRÅN om Fredrik Reinfeldt på tvåan.

Innan det hann bli ett ”problem” insåg jag att det säkert skulle gå att se mitt program på nätet. Mycket riktigt. SVT hade lagt upp programmet på sin sajt. Så med den bärbara datorn i knät och med en trådlös uppkoppling kunde jag se mitt program när det passade mig.

Via Internet kan jag idag få tv-nyheter, film och tv-serier närhelst jag vill.

Med en bärbar dator och ett trådlöst nätverk kan jag dessutom få detta var jag vill.

Internet är även en för närvarande outsinlig källa till musik, film och tv som inte ens finns i Sverige legalt ännu.

Är du nyfiken på Oscarsvinnaren CRASH, som blev vald till bästa film så tar det för en insatte mindre än 30 sekunder att hitta den och påbörja nedladdning av den. Olagligt, förvisso, men när det inte finns ett billigt och lagligt alternativ och när risken för upptäckt och lagförning är mikroskopisk så är det många, många som förser sig med filmer och TV från nätet i alla fall.

Framtiden är redan här. TV kommer mer och mer marginaliseras till förmån för den valfrihet som nätet erbjuder. Apple erbjuder redan idag legala datafiler med tv-program på den amerikanska marknaden, där ett program kostar under 20 kr st. SVT erbjuder, som sagt, en hel del program för nedladdning. Sveriges Radio har fler och fler program till nedtankning.

I söndags tittade jag och min fru på premiärprogrammet av SÅ SKALL DET LÅTA med Peter Settman som ny programledare. Vi hade missat programmet i tv, men tack vare Internet kan vi ta igen det närhelst vi vill.

De kollektiva tv-upplevelserna är redan idag få, med tanke på det stora tv-utbud som de flesta hushåll har. När den teknik som jag, och många med mig, redan använder slår igenom på allvar kommer de traditionella kommersiella tv-operatörerna få problem och de inte anpassat sin affärsmodell till den ”Nya tidens medier”.

Nej, nu tar jag och avslutar detta inlägg och tar och tittar på fredagens The Colbert Report och följer upp det med det bästa från nattens Oscarsgala. Kanske orkar jag se CRASH också. Vi får se. Annars kan jag ju alltid se den någon annan dag.

När det passar mig!

PS. Givetvis är detta inlägg en ren fantasiprodukt. Inte skulle väl författarena ägna sig åt olaglig verksamhet och sedan "skryta" om det på sin blogg? Nej, rena fantasier är vad det är.

Författaren tar givetvis officiellt avstånd från olagligheter och hoppas att det snart erbjuds legala nedladdningar av de filmer och tv-serier som skulle kunna vara intressanta att se.

Inga kommentarer: