måndag, mars 20, 2006

Några råd till Laila Freivalds i all välmening

Kära Laila,

Som din osanktionerade PR-rådgivare vill jag i all vänlighet ge dig några råd till hur du bör bete dig med anledning av dagens debackel. Jag måste dock varna dig. Du är sannolikt bortom all räddning vid det här laget. Men om du trots allt vill försöka hålla dig kvar bör du lyssna på mina råd. Som jag skrev tidigare kring Fallet Pilsäter så finns där mycket klokt att ta till sig. Pilsäterfallet var en uppvisning i hur "skadekontroll" bör bedrivas.

Så låt oss ta mitt berömda "Sjustegsprogram till förlåtelse" en gång till:

1. Erkänn.
Medge att du nu inser att uttryckte dig otydligt i samband med intervjuerna den 10 februari.

2. Visa ånger.
Beklaga att dina uttalanden har uppfattats som lögnaktiga eller vilseledande. Förklara att detta aldrig var din avsikt.

3. Ta time-out.
Behövs inte i detta fall. Undvik dock media ett par dagar. Kommunicera din "ursäkt" via pressmeddelande och en enda presskonferens. Sen räcker det.

4. Sök hjälp.
Berätta att du nu kommer att samråda med dina närmaste medarbetare och skapa rutiner för hur du i framtiden skall kunna förhindra att dina uttalanden skall kunna bli föremål för tolkning

5. Redovisa vad du har lärt dig av det inträffade.
Säg att du är glad att detta inträffade då det har gett dig en djupare insikt i hur viktigt det är för en minister att inte vara vag eller otydlig.

6. Hoppas på förlåtelse.
Be alla om ursäkt en gång till. Upprepa att det aldrig var din avsikt att upplevas som vilseledande och hoppas att den svenska journalistkåren och det svenska folket kan förlåta dig detta olyckliga misstag.

7. "Gå nu och synda icke mer"
Med andra ord. Gör inte om dessa dumheter.

---

Efter att ha följt dig i media en längre tid har jag förstått att ovanstående beteende strider mot dina instinkter, som tycks vara att gå till angrepp och gömma sig bakom en fasad av journalistförakt och bristande verklighetsförankring. Skulle du även denna gång envisas med detta omogna och ogenomtänkta beteende kan jag inte annat än att beklaga din snara avsättning från posten som utrikesminister.

Dock törs jag lova att du kommer att på en fin landshövdingstjänst eller, om det skulle locka mer, en svulstig generaldirektörstjänst.

Partiet tar hand om de sina!

Högaktningsfullt,

Fredrik Rolf Åke Bojerud
Osanktionerad PR-rådgivare

11 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

"Osanktionerad PR-rådgivare" ?

Jag tycker att du genast borde skaffa dig en sanktionering, eller nåt, så att du kan börja ta betalt för dina råd! Men ge inte bort alla dina råd gratis till sossar, då har du missat en potentiell guldko. ;-D

Fredrik Bojerud sa...

Jag skickar en faktura till partikansliet ifall hon skulle visa att hon lyssnar på mig.

Men det är inte troligt.

Jag tar bara betalt av de som lyssnar!

:-)

Fredrik Bojerud sa...

Nej,

Det verkar inte så!

:-)

perankersjo sa...

Världsklass!

Studiomannen sa...

Åja,

visserligen försvann hon idag och kommer att dras med kvällstidningsrubriker någon vecka, men "världsklass" var väl att ta i. Är inte partibunden, kan sägas direkt, men det förefaller mig mycket osannolikt att andra politiker inte skulle vara ofelbara. Jajamensan, både Per Bill och Karin Pilsäter skötte klantigheter bättre.

Nu pissar alla på Freivalds. Och det är delvis självförvållat. Men det är inte svårt att leta upp nya att pissa på. Men varför görs inte det då? Det är ju gubevars valår?

perankersjo sa...

Hej Peter,

mitt omdöme "världsklass" är inte så komplicerat. Jag tyckte inlägget var roligt, på pricken och samtidigt något Freivalds kanske förtjänade.

Observera att jag skrev kommentaren innan hon avgick. Det förändrar dock inte mitt omdöme om inlägget.

Mvh Per

Studiomannen sa...

...och jag var för snabb med avtryckarfingret. Som vanligt.

Försöker gå emot drevet (jag är inte partibunden) men vafan. Det går inte idag. L.F behöver sannerligen råd. Kanske råd av Bojerud? :-D

Keep up!

A.R.Yngve sa...

Tja, det enda jag kommer på att säga i det här läget är:

NU TYCKER JAG ATT VI ALLA STÄLLER OSS UPP OCH SJUNGER "WE SHALL OVERCOME...!"

Fredrik Bojerud sa...

Friggebo och Freivalds...

Vilket par de skulle vara! ;-D

Joshua_Tree sa...

Socialdemokratisk damage control enligt mall 1A - akta så de inte stämmer dig för stöld. ;)

Fredrik Bojerud sa...

Med tanke på att de aldrig tillämpar den så undrar jag om det du påstår stämmer! ;-D