torsdag, mars 09, 2006

Säg vad du menar och mena vad du säger.

Idag var jag på en föreläsning om "Ditt personliga varumärke".

Det var väl bra!? Eller jag vet inte. Grejen var att föreläsaren inte "fångade mig", eller majoriteten av publiken heller för den delen. Det var i alla fall min känsla.

Det ironiska var att hon inte följde sina egna råd. Hon kanske trodde att hon gjorde det, men det kändes inte så för mig. Det fiffiga i detta är att min upplevelse är sann för mig. Andra kanske lämnade hörsalen uppfyllda av inspiration och "aha!-upplevelser. Men inte jag.

Hennes budskap var förenklat.

-Ta reda på vem du är och visa det. Om den du är och den du visar inte går hand i hand fär du antingen välja att ändra på dig eller på det du visar
.

Kloka ord. Men hon fick mig inte att tro på dem. Det kändes som en "utantilläxa".

Hon citerade även Aristoteles med att säga (fritt ur mitt minne)

-"Det kan vara så att en talares starkaste argument är hans eller hennes egen person".


Och det var här föreläsaren brast enligt mig. Jag saknade värme och passion. Genuinitet. Hon talade "fiin" stockholmska, men hon var född och uppvuxen i Småland, om jag minns rätt. Sånt kan jag reta mig på. Men det säger väl antagligen mer om mig än om andra.

Nåväl. Jag antar att den största delen i det antiklimax som föreläsningen var för mig var det faktum att jag redan hade hört och läst det hon "predikade" fast med andra ord i andra sammanhang. Och det kan jag gärna inte lasta henne för!?

Under min UGL-utbildning (Utveckling, Grupp, Ledare) betonades vikten av att visa vem du är och vilka värderingar du har. Och på andra ledarskapsseminarium betonades vikten av att ta tydlig ställning och vara tydlig i sitt ställningstagande.

Sammanfattningsvis kan grunden för ett gott ledarskap beskrivas med orden:

"Säg vad du menar och mena vad du säger
".

Tydlighet är viktigare än populäritet. En inställsam chef som ändar sig efter omgivningen för att bli omtyckt blir ofta illa omtyckt. En rak chef som tydligt visar vad han eller hon förväntar sig blir ofta omtyckt och populär.

Så, nu vet ni det. Och inte behövde ni sitta och genomlida en 2 timmar lång, oengagerande föreläsning för att få denna info.

Det bjuder jag på! :-)

Inga kommentarer: