onsdag, mars 01, 2006

Panik!? Det vete fåglarna!

Nu firar media nya triumfer i panikrapporter. En stackars tysk katt som tydligen dog av H5N1-viruset omnämns som ”Dödskatten” i Expressen.

”Militär ska inta zonen” och ”Så skyddar du dina kära”. Rubrikerna och länkarna skriker ut braskande och brådskande ord.

Telefonväkteri om döda fåglar i radion och listor på information om döda fåglar hos kommunerna i blaskorna.

Jag är sannolikt helt fel på det, då jag har svårt att riktigt fångas av ”paniken” kring fågelinfluensan.

En katt i tyskland har dött. Big deal!? Turkiska barn, som bodde med sjuka fåglar har dött. Tragiskt. Slutsats: Bo inte med dina fåglar! Ett antal människor i Asien har tidigare dött av H5N1 (Bodde de också med sin mat!?).

Miljoner fjäderfän har nödslaktats. Synd på kapitalförstörelsen. Men likväl var väl dessa fåglar avsedda att dödas i alla fall!?

Vill inte vara cynisk, men bli det ändå.

Jag har läst på. Om detta utvecklas till en riktig pandemi så kan det bli riktigt illa. Riktigt illa. Men där är vi inte idag. Hur det en kan te sig om man läser tidningarna.

Ta det lugnt. När det finns läge att bli ”rädd på riktigt” så kommer både du och jag bli varse.

Hoppas bara att kvällstidningarnas språk räcker till om den dagen kommer.

1 kommentar:

perankersjo sa...

Några rubrikförslag till våra vänner på Expressen:

PANDEMIATTACK
INFLUENSACHOCK
PESTENS TID
MÖRDARÄNDERNA ANFALLER
ARMAGEDDON I OSKARSHAMN

Skämt åsido, jag måste tipsa om den bästa artikeln jag läst i ämnet. TV4:s morronsoffadoktor Göran Sjönell skrev i Svd för en tid sedan:

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10833998.asp