tisdag, mars 14, 2006

DN är en borgerlig propagandakanal

Jag gillar DN. Prenumererar på den och uppskattar hemsidan. Den uppmärksamme läsaren av denna blogg har säkert lagt märke till att jag har en förkärlek till att länka till just DN när jag vill länka till nyheter och liknande.

DN gör, i mitt tycke, överlag en riktigt läsvärd tidning. Men, och det är ett stort MEN, deras vinklingar av framförallt politiska nyheter till borgerlig fördel sticker ibland i ögonen även på mig. Trots att jag är borgerlig själv och trots att jag inte kan låta bli att gotta mig då och då åt sossar som gör bort sig själva.

Ett tydligt exempel är hur DN väljer att rubriksätta i samband med opinionsmätningar. Regeln är att alltid vinkla rubriken så den på något sätt kan uppfattas som negativ för Socialdemokraterna. Det slår ytters sällan fel.

Tillåt mig visa på några exempel:

Väljarnas förtroende för Billström fortsatt lågt

Ett alternativ till rubrik till samma artikel skulle ju kunna vara:

Folkpartiets Lotta Edholm saknar väljarnas förtroende
Man skulle, med visst fog kunna hävda att folkpartiets ras från 28% (Björklund) till 7% (Edholm) är en större nyhet än att Billström ligger kvar på 23%.

Eller det här exemplet:

Krisstämpel tillbaka på regeringspartiet

Ett alternativ till rubrik till samma artikel skulle ju kunna vara:

Medierna ökar negativ publicering om socialdemokraterna

Ordvalet "krisstämpel" ger en mycket mer negativ bild av nyheten ur ett regeringsperspektiv än mitt mer neutrala konstaterande ovan.

Det borgerliga försprånget krymper i Stockholm

Vad nu? Tänker du säkert. Detta är väl inte en vinklad rubrik? Kanske inte. Men samma nyhet hade ju kunnat rubriceras såhär:

De borgerliga backar i Stockholm

Lika sant men mer negativt för de borgerliga.

---

I rättvisans namn sker det inte fullt så ofta att jag tycker att DN vinklar rubriker som dessa exempel vill göra gällande. Men det händer. Och det tycker jag är synd och onödigt. Det borde inte vara svårt att sätta neutrala men spännande rubriker lite oftare.

Ledarsidorna är till för politiska åsikter och vinklingar, inte nyhetsplats.

Nu vet jag givetvis att vinkling av nyheter hör till journalistiskt arbete. Dock skulle inte lite balans skada.

Men å andra sidan, vad vet jag!? Jag är ju bara en enkel radiokille som läser tidningar ibland.


PS. Även jag vinklar rubriker. Rubriken på detta inlägg är medvetet drastiskt formulerat för att väcka uppmärksamhet. Samtidigt är ju rubriken inte direkt missledande heller!?

Hmm, jag lever knappast som jag lär! :-)

Inga kommentarer: