måndag, mars 20, 2006

Nu får Freivalds sparken! (Hoppas jag)

Att höra Laila Freivalds i morse var som att lyssna på något av mina barn när de har blivit "ertappade med handen i kakburken". Semantik och "ansiktsräddning" på lägsta nivå.

Att hon ljög eller medvetet vilseledde för EKOT i samband med en intervju kring turerna av stängningen av SD-hemsidan är uppenbart.

Den 10 februari sa hon till EKOT:

Det vet jag inget närmare om, sade hon.

Hur kan det vara så?

– Jag vet inte allt som händer, vad alla tjänstemän gör. Jag vet att vi har försökt att samla så mycket information som möjligt eftersom vi står i ständig kontakt med ambassadörerna som vill veta, och vi förklarar hela tiden hur svensk lagstiftning fungerar och hur svenska samhället fungerar, sa Freivalds.

Du har alltså inte varit inblandad alls?

– I vad då?

I de här kontakterna som har ägt rum med internetföretaget som har stängt Sverigedemokraternas hemsida och så vidare.

– Nej, men jag har inga sådana kontakter, självfallet. Men det samlas information och ges information från UD, ja, sa Laila Freivalds i Ekots intervju 10 februari.

Statsminister Göran Persson (med en ängels tålamod gentemot Laila) var glasklar:
– Jag tycker att det är olämpligt och det har aldrig sanktionerats av utrikesministern. Det är så att han kan ha hur starka personliga uppfattningar som helst men han har en ställning som politiskt sakkunnig i regeringskansliet och därmed ska han hålla sig borta från den typen av aktiviteter. Att Säpo har en diskussion om en hotbild i det sammanhanget, det är någonting annat, sa Göran Persson.
Nu heter det i UD:s svar till JK:
"...att UD-tjänstemannen agerat ”efter samråd med utrikesministern”.
Och i EKOT i morse börjar nu Laila trassla in sig i hur hon uppfattade frågan och hävdar att hon blev "helt ställd" när hon fick frågan den 10 februari. Jag blir bara arg när jag hör henne.

Erkänn istället Freivalds. Du ljög och bluffade. Avgå och ta ut en fin pension.

Jag kan inte tänka mig en svensk minister som i modern tid har retat upp så många som Freivalds. Om socialdemokraterna vill ha en chans att vinna valet i höst så gör Persson nog bäst i att kicka henne.

Vi kan inte ha en utrikesminister som inte längre åtnjuter något förtroende. Det tycks även som om hon bedragit sin chef, statsministern. Det var nog mycket dumt. Mycket dumt!

Man ljuger inte för "HSB". Man gör det bara inte. Hon är nu en alltför stor belastning för "partiet" och landet för att kunna vara kvar.

Mitt tips är att hon avgår innan veckan är slut.

2 kommentarer:

Lennart Regebro sa...

Varför tror du att hon ljög för Göran? Det tror inte jag. Hon är en av Görans små knähundar, hon kommer vara kvar även nästa måndag.

Fredrik Bojerud sa...

Jag tror hon undanhöll sanningen för Göran. Jag kan inte tänka mig att statsministern skulle säga följande för att skydda sin minister:

"...det har aldrig sanktionerats av utrikesministern."

En politiker av Perssons kaliber vet bättre. En av Lailas kaliber... det är en helt annan sak. ;-)

Jag tror Tant Laila delvis körde sitt eget race. Men som sagt, det kan man ju aldrig så säkert veta.