måndag, mars 06, 2006

Sverige: En rättsstat i förfall

Jag blir så trött - Nej förresten - Jag blir så arg!

Följande artikel belyser problemen med grovt kriminella ungdomar i Stockholm idag.

När jag läste den artikeln fylldes jag av frustrerad vrede...

Ur artikeln: "...en 13-åring som slagit ner en 80-årig gammal dam och rånat henne på pengar, dragit vapen mot en 40-årig mamma som var på väg att hämta sina barn på dagis, rånat en 19-åring samt innehaft ett automatvapen." // "...den 13-åriga killen har erkänt 34 rån..."

VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ DJÄVLA SVÅRT?

Rånare, misshandlare och knarklangare skall inte få en dask i ändan och skickas tillbaka ut på gatan! Det spelar ingen roll hur unga de är. En 13-åring som erkänner 34 rån måste omhändertas och om han inte "går att rädda" hållas borta från resten av samhället. Punkt slut.

Saknas lagarna idag för att få det att hända? Stifta nya! Saknas resurserna för att utreda och lagföra? Tillför resurser! Fixa problemet och gör det nu!

HUR SVÅRT KAN DET VARA!?

Sen kan man ju fråga sig vad det är som gör en 13-åring till rånare!? Men det är delvis en annan fråga som jag berörde tidigare.

Det är onekligen något som är sjukt i vårt samhälle idag.

Hur länge skall vi gå med på att våra domstolar dömer tokigt, att poliser och åklagare inte räcker till?

Hur länge skall vi finna oss i att grova brottslingar gång på gång kränker och skändar brottsoffer efter brottsoffer?

När skall vi (samhället) säga: NU RÄCKER DET! (?)

Vi har redan sett tendenser till medborgargarden i landet. Om vi inte snarast tar och rättar upp det kantrade rättsystemet så kommer det snart att sjuka helt och vara bortom räddning.

  • Jag vill ha ett samhälle som fångar upp och "räddar" unga som är på väg att bli kriminella innan det är försent.
  • Jag vill ha ett samhälle där polisen har tid och resurser att både förebygga och utreda brott. Alla brott.
  • Jag vill ha ett samhälle som inte låter uppenbart grovt kriminella gång på gång komma lindrigt undan bara för att sen kunna begå nya brott.
  • Jag vill ha ett samhälle utan medborgargarden.
Jag tycker inte att mina önskemål är orimliga.

Vad tycker du?

Inga kommentarer: