torsdag, december 15, 2005

"Vi har ju ingen lokal ju!"

Man har problem med sina ungdomar i Eslöv. Ja inte alla, men tillräckligt många att man kallar in väktare för att återfå ordningen på biblioteket.

Utan att veta hur det låg till så fick jag för mig att det säkert var dåligt med fritidsgårdar där och detta säkert kunde vara en delförklaring.

Jag kollade upp saken. Och det visade sig att jag hade mer rätt än fel.

När jag växte upp hade "min" fritidsgård öppet 5 dagar i veckan samt lördagskvällar. Där kunde man "hänga", spela bandy, sällskapsspel eller tjuvröka runt hörnet.

Det var en plats för människor i gränslandet mellan barn och vuxen. Det fanns vuxna där men de höll "låg" profil och gick bara in när det var uppenbart fel.

Vissa tonåringar vill helt enkelt inte vara hemma. Fritidsgårdarna, som snart är ett minne blott, var utmärkta på 80-talet att fånga upp många av dessa ungdomar. Jag vet inte hur många brott som förebyggdes av deras verksamhet, men jag vill tro att det var många. Jag vet inte hur många unga "på glid" som fann den fasta punkt som alla behöver i fritidsgården, men jag vill tro att det var många.

Det sista vi skall spara pengar på i vårt land är våra barn. Klyschan till trots så är det dom som är vår framtid. Kan vi skapa trygga och meningfulla aktiviteter till dem som behöver det så är jag övertygad om att vi kommer se en minskning i ungdomsbrottsigheten.

Och som skattebetalare ser jag hellre att man lägger pengar på konstruktiv förebyggande verksamhet än att köpa in väktare när det väl har spårat ur.

Givetvis skall samhället reagera med kraft när någon begår brott och friden störs, men medge att det vore fiffigare om man slapp hamna i det läget lika ofta!?

Inga kommentarer: