måndag, december 12, 2005

Trängelskatt. Inga konstigheter egentligen.

Jag glömmer aldrig den fredagen. Jag var påväg till karateklubben på Södermalm. Satt i bilen på Hantverkargatan i höjd med Kungsholms Torg. Jag hade 30 minuter på mig att hinna till klubben och byta om för kvällens träningspass.

20 minuter senare var jag i höjd med Statshuset på samma gata. Jag hade tagit mig fram cirka 600 meter.

Jag drog iväg ett SMS till min träningspartner med budskapet att jag inte skulle hinna till dagens träning p g a trafikstockning. Jag avslutade meddelandet med ett desperat och argsint "Inför biltullar NU!"

Även om jag var arg när jag skrev det så menar jag det fortfarande.

Trafiken i Stockholms innerstad är under stundom löjligt tät. Lösningen är förstås att åka kollektivt. Eller? Bussarna skall igenom samma gator. Och även om bussfiler och "smarta" trafikljus som slår om till grönt så snabbt det går när en buss kommer hjälper så tar det ibland olidligt lång tid att komma fram.

T-banan? Visst, numera tycks den ju funka. Enda nackdelen med den är att den inte täcker alla destinationer man skall till.

Biltullar, eller Trängselskatt som det nu heter är i grunden bra. Det är beklagligt att de nu kom till genom utpressning och svek. Det gör att den står på en mycket dålig grund. Moderaterna och Folkpartiet kommer att skrota allt vad biltullar heter om de får makten i stan. Mer av princip än något annat skäl. Vad de än säger.

Dessa skatter är förstås inte den enda lösningen på trafiksituationen i huvudstaden. Men det är en bra bit på väg.

Bygg ringleder. Fler tvärbanor. Gör kollektivtrafiken säkrare och pålitligare. Fortsätt satsa på cyckelbanor.

Det går att lösa trafiksituationen i stan. Det är inte ens särskilt svårt. Bara om man kommer överens i Stadshuset. Och det tycks vara svårt. Omöjligt svårt.

För att fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag dig att läsa Anders Sundströms utmärkta artikel om ämnet i dagens DN.

1 kommentar:

perankersjo sa...

Otroligt bra och nyanserad artikel. Det var länge sedan jag läste något så nyanserat om trängselavgifter.