torsdag, december 15, 2005

Kriminella invandrare

"Det vet man ju! Såna där invandrare som kommer hit och begår brott och sedan lever lyxliv på svenska fängelser. Dom har ju allt att vinna och inget att förlora".

Citatet, återgett så gott jag minns det, kommer från en invandrad kroat som kör taxi i Malmö. Han var egentligen utbildad styckmästare. Men givetvis tar vi inte tillvara denna kunskap utan sätter honom i en taxi.

Jag är inte expert på brott. Jag gör inte anspråk på att förstå alla de faktorer som driver en person till kriminella handlingar. Men givetvis kan jag inte låta bli att fundera lite över vad som ligger bakom BRÅs senaste rapport.

Bland annat kom man fram till att vissa invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade vid vissa brott och att svenskar står för majoriteten av brottsligheten i Sverige.

Min skånsk-kroatiska taxichaufför hade en poäng i sitt raljerande och sitt, i mitt tycke, aningen trångsynta resonemang.

"Inget att förlora"

När man inte känner att man har något att förlora blir man lätt förlorad i kriminalitet. Vare sig man är född i Sverige eller Chile.

Jag tror att vi kan finna delar av förklaringen till BRÅs framforskade överrepresentation i vårt lands misslyckade integrationspolitik. När vi inte lyckas integrera en flykting eller invandrare så löper vi givetvis risken att denne hamnar i ett permanent utanförskap, som i sin tur leder kan leda till brottslighet.

Integration tycks vara svårt. Men ändå inte. Bevisligen har vi flykting- och invandrargrupper som inte är överrepresenterade i brottsstatistiken. Ta reda på vad som fungerade där och fokusera på det.

Generellt sätt är det alltid bättre att fokusera på det som fungerar än det som inte fungerar.

Skapa förutsättningar för dem utanför att komma in. Att få bli en del av vårt samhälle på riktigt. Ge dem jobb, ansvar och respekt.

Ge dem något att förlora!

Inga kommentarer: