tisdag, december 20, 2005

Otto gör en pudel

Mikael Persbrandt beskriver själv hur han gick i taket när Expressen på löpsedlar över hela Sverige ljög om honom. Både på sin egen hemsida och bland annat i denna intervju i SvD. Missa för all del inte hur Persbrandt avslutar den intervjun. Världsklass!

Saken är alltså den att Expressen torsdagen den 15 december på löp och förstasida hävdade att Persbrandt var akut alkoholförgiftad och inlagd på Alfagruppens behandlingshem i Uppland. Mer bakgrund hittar du här.

Detta var alltså inte sant. Inte ens i närheten av att vara sant.

För detta ber nu Otto Sjöberg om ursäkt i dagens Expressen. En bra början kan tyckas men knappast ett bra slut.

Våra kvällstidningar i allmänhet och Expressen i synnerhet blir mer och mer spekulativa. Respekt för individens integritet ignoreras ofta med hänvisning till det så kallade ”allmänintresset”.

Sanningen är enklare än så.

Expressen huvuduppgift är att sälja lösnummer. Allt annat tycks vara underordnat. De skadestånd som Persbrandt kan få och de eventuella reprimander som kan bli följden kommer knappast att bromsa Expressen i sin jakt på löpsedlar som säljer. Sanna eller inte.

Varje gång du köper en kvällstidning, lockad av en snaskig rubrik, visar du dem vad som säljer och belönar deras väg till framgång. Samtidigt blir du delaktig i ”övergreppet” mot den som hängs ut.

Det finns bara ett effektivt sätt att lära våra kvällstidningar att det finns gränser. det enda språk de förstår.

Om du tycker att de har gått för långt.

Köp dem inte!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min kommentar försvann från mig... eventuellt får du denna två gånger. Ber i så fall om ursäkt.
Jag ville säga att - jamen, så absolut rätt!Jag skriver om samma sak i min blogg så jag instämmer helt i ditt upprop.Köp dem inte!
Tack för länken till SvD. "inga kommentarer, kära du!" Jepp! Där satt den!

Tommy Jensen sa...

Håller med. Köp inte skiten. Vi bör ju dessutom låta bli att besöka deras webbplatser då jag antar att varje besökare genererar ökade intäkter från annonsörerna.

Men vad ska vi då kritisera?

perankersjo sa...

Jag håller med dig och er. Samtidigt måste man ju beundra Otto lite för att han är så jävla bra på det han gör - att sälja lösnummer till varje pris!

Han lyckas ju till och med göra ursäkten i dagens tidning till en nyhet som säljer extra tidningar.

Ledsen, men Persbrandt kan inte vinna så länge "vi" konsumenter har de drifter som vi uppenbarligen har.