söndag, december 18, 2005

Lögn, förbannad dikt och statistik

Först kom Skop och visade att de borgerliga tappat ledningen och därmed att Socialdemokraterna tycks inte ha tagit någon skada av Katastrofkommissionens rapport.

Nu kommer Sifo och visar något helt annat.

DN skriver bl a: En del av förklaringen till de olika resultaten kan ligga i att Skops intervjuer gjordes mellan den 17 november och 13 december medan Sifos frågor ställdes mellan den 5 och 15 december. Den 1 december kom katastrofkommissionens regeringskritiska tsunamirapport.

Låter rimligt.

I mitt jobb stöter jag så gott som dagligen på marknads- och opinionsundersökningar. Att tolka dessa kan vara lurigt. För att man skall kunna göra en vettig tolkning behöver man studera frågorna, urvalet av respondenter, ta reda på när man frågade och så vidare.

När tidningar använder markandsundersökningar i publicistiska syften förenklar de oftast det hela till en kapplöpning om väljare.

Om jag skall roa mig med att tolka litet så tycks det som om det finns två vinnare i den senaste mätningen.

Moderaterna och Centerpartiet.

Moderaterna är (på felaktiga grunder) för många väljare alternativet till Socialdemokraterna, så om man inte vill rösta på ”sossarna” så väljer man ”moddarna”.

Centern visade sig rakryggade och ville rikta en misstroendeomröstning mot Laila Freivalds.

Läs även min partikompis Per Ankersjös blogg i frågan.

Det ojämförligt viktigaste resultatet i Sifos senaste är dock något helt annat än att de borgliga ligger före igen.

Det viktigaste är att det idag, enligt Sifo, finns 20,1 % väljare som inte bestämt sig ännu. Jag hoppas och tror att majoriteten av dessa finns politiskt i ”mitten”. Det är dessa 20% som kommer avgöra valet i höst.

Det är där kampen kommer stå. Räkna med valfläsk till dem!

Inga kommentarer: