måndag, december 12, 2005

Kristendomen. De många gudarnas religion.

Man skall inte prata om religion...

Det är för känsligt...

Folk kan bli upprörda!

Världens mäktigaste politiker är en halvfanatisk "born-again" kristen som ibland ger sken av att ha en 12 årings intellektuella kapacitet.

Klart vi skall prata om religion!

Religion.

Tänk så mycket ondska som gömt sig bakom religion.

Inkvisitionen. Judehatet. Nordirland. Mellanöstern. Korstågen. 11 september.

Jag tror inte på Gud. Jag tror inte heller på Jesus, d v s jag tror inte att Jesus var Guds son. Vilket är rimligt eftersom jag inte tror på Gud till att börja med.

Varför finns inte Gud?

"The Perception of Reality Is Reality". Detta citat betyder helt enkelt att om Du tror på Gud så finns han för Dig.

I min värld går det inte ihop.

Ta Bibeln.

Gamla testamentet beskriver en intollerant, hämndlysten, barnmördande stamgud som helt och hållet bevakar Judarnas intressen med varierande framgång. Ibland är de förslavade och ibland river de murar och dräper jättar.

Nya testamentet beskriver en Gud som skickar sin "ende" son (född av en oskuld!?) till jorden för att sprida ett kärleksbudskap och som måste torteras och dö en vidrig död för att vi skall få komma till himlen. För övrigt återuppstår Jesus efter några dagar och visar upp sig (spökar?) för sina lärljungar innan han åker till sin pappa i himlen.

Det är för mig klart som korvspad att vi snackar om två helt olika gudar med helt olika agendor.
Det var för övrigt på 300-talet i Nicosia som man röstade in Den Helige Ande. Man passade då även på att rensa bland evangelierna så att de som passade in fick vara kvar och de som inte passade in försvann.
Kolla gärna upp historien bakom de Gnostiska evangelierna om du är nyfiken.
Religiösa fanatiker, oavsett religion är enbart av ondo.
Religionsfrihet en självklarhet.
Du tror på vad du vill och jag tror på vad jag vill.
Min religion är "balans". Yin och Yang. Ljus och Mörker. Dag och Natt.
Mitt tempel är naturen.

Frid vare med dig!

Inga kommentarer: