onsdag, december 14, 2005

Vem är Sveriges Jed Bartlet?

Jag ber ödmjukast om att få återknyta till det svåra i att hitta ett parti som passar ens egen smak.

Allmänhetens uppfattning om politiska partier domineras ofta av hur de upplever dess partiledare.

Vi har genom åren sett en och annan karismatisk partiledare som i kraft av sin person drar till sig de obeslutsamma.

Gudrun Schyman, Alf Svensson, Tage Erlander och Torbjörn Fälldin är några av de som jag själv först kommer att tänka på.

Vad har vi på arenan idag?

Göran Persson (s)

En maktfullkomlig, pompös och trött statsminister som inte längre lyssnar på någon annan än sig själv.

Fredrik Reinfeldt (m)
En makthungrig och lismande typ som vill locka nya väljare med falska löften om att Moderaterna är det nya "arbetarpartiet". Även om han kanske tror på det själv har jag svårt att se hur han skall på med sig sitt parti till mitten. Och eftersom jag tror att Fredrik är en intelligent kille tror jag att han vet detta själv.

Lars Ohly (vp)
En ifrågasatt feltänkare och märklig typ. Är han kommunist eller inte? Vad vill han. Vart vill han. Han ger dock ett sympatisk intryck och har en trevlig röst. Men min röst får han inte.

Peter Eriksson (mp)
En mumlig, oprecis, lite kantig kommunalpolitiker från Norr som inte tycks fatta att han spelar i högsta divisionen nu. Hans flum kring Laila och huruvida hon skall avgå bevisar om inte annat detta.

Maria Wetterstrand (mp)
Var skall jag börja? Någon ledartyp är hon knappast. Karisman lyser med sin frånvaro.

Maud Olofsson (c)

Har lugnat sig lite nu. Men hjälp vad hon skulle vara med och tycka om allt som rör sig. Jag var ett tag så mätt på Maud att jag inte visste vad jag skulle ta mig till när hon dök upp i rutan. Välj dina strider och tänk på att ibland är kvalitet att föredra framför kvantitet.

Lars Leijonborg (fp)
Anses vara mycket klok och påläst av de som känner honom. När skall jag få uppleva det själv? Hade han haft Lars Ohlys röst så hade kanske kunnat bli riktigt bra. Men hans hesa "ähhhm" innan han säger något går mig på nerverna. Sakligt? Inte då. Men likväl en faktor.

Göran Hägglund (kd)
Göran vem?

Fasar för nästa års partiledardebatter. Ingen Jed Bartlet i det startfältet inte.

PS. Om du inte vet vem "Jed Bartlet" är så kan jag bara beklaga. Googla lite så hittar du nog honom!

Inga kommentarer: