söndag, december 18, 2005

Face-Off – När fiktion blir verklighet

Kommer du ihåg John Woo-rullen med John Travolta och Nicholas Kage som hette Face-Off.

I den byter skurken och hjälten ansikten med varandra. Overklig rulle det där.

Tills nu.

Läste nyss på N24 att 30 kirurger vid Royal Free Hospital vid Hampstead, London har för avsikt att transplantera hela ansikten.

Vi lever i en tid då vi hela tiden flyttar fram det möjligas gräns. Läkarvetenskapen gör upptäckt på upptäckt. Forskare går från genombrott till genombrott.

Samtidigt sprider sig AIDS/HIV lavinartat i Afrika. Barn dör som flugor av svält och undernäring.

Missförstå mig rätt. Jag missunnar inte svårt brännskadade att få ett ansikte. Jag klandrar inte läkare och forskare som jobbar med ”välfärdsproblem”, jag undrar bara när vi skall få läsa om genombrott som räddar tusentals liv istället för enstaka. När vi skall få läsa om vettigt prissatt bromsmedicin till fattiga länder.

Undrar var nästa genombrott kommer. Vad det än är kommer det knappast komma de utsatta till gagn.

Avslutnings vis vill jag bara tipsa om denna länk till UNICEF där du kan läsa på om barnens villkor världen utanför den värld du och jag lever i.

Inga kommentarer: