måndag, december 12, 2005

Min minnesbild är att minnesbilderna varit med förr

Det var 80-tal. KU-förhör. Björk vs Lidbom. "Veta hut" mot "Trams". Minnesbilderna och bristen på minnen haglade. Jag stötte för första gången på uttrycket "minnesbild". Då i betydelsen "Det skall väl du skita i".

Ur Rapport ikväll:
- I dagsläget har jag ingen anledning att ifrågasätta Hans Dahlgrens minnesbild. Han är en precis och noggrann person, säger Lars Danielsson till Rapport.- Jag har konstaterat att vi har olika minnesbilder och jag tror inte att vi kan komma längre än så i att utreda den här frågan.

Min känsla är att den som talar om "minnesbilder" hit eller dit ljuger.

Min känsla är att Statssekreterare Danielsson var lite oförsiktig med sanningen när katastrofkommissionen frågade ut honom.

Min känsla är att det tog lite för stora propotioner för Herr Statssekreteraren och han blev tvungen att backa. Backa sådär konstigt som bara politiker kan. Ljug blir minnesbilder. "Den andre har rätt" blir "har inte anledning att ifrågasätta".

Nu är känslor inte sanning. Men de känns sanna.

Och hur reagerar Danielssons chef?

Statsminister Persson (ur samma Rapportsändning):
Persson menar att det viktigaste är att han själv fått riktiga uppgifter. -Om den (informationen) visar sig vara felaktig, då har vi en ordentlig kris för förtroendet oss emellan.


Med andra ord. Att LarsDanielsson sannolikt ljög för kommissionen ,som skall representera medborgarna, Göran Perssons arbetgivare, må vara hänt.
Bara han inte ljuger för Statsministern.

Min minnesbild är att den som gömmer sig bakom minnesbilder snart endast blir ett minne blott. Med eller utan bild.

Inga kommentarer: