tisdag, augusti 01, 2006

Robert Fisk om sakernas tillstånd i Libanon

Jag vill tipsa dig om en intervju gjord med den legendariske mellanösternjournalisten Robert Fisk som har verkat i regionen i 30 år.

Hans syn på, och kritik av, IDF:s metoder i det pågående kriget mot terroristerna Hizbollah är slående lika mina egna åsikter. Men oändligt bättre formulerade och initierade.

Så för att göra det enkelt för mig ber jag dig att följa länken till intervjuen och läsa på själv. Det finns även en översatt version till svenska. Såvitt jag kan bedömma är det en korrekt översättning.

Här kommer ett utdrag ur intervjuen i översatt version:

"Är det numera så att om man råkar bo tätt intill en plats där missiler avfyras så skall man vara dödsdömd? Är det vad Israel tror att kriget handlar om?

Själv sitter jag här i mitt hus ikväll i rena mörkret – det finns ingen elektricitet – bredvid en parkeringsplats. Vad skulle ske om någon avfyrade en missil från parkeringsplatsen? Är det meningen att jag skall dö för det? Är det en dödsdom för mig? Är det på så vis Israel för sitt krig? Om jag har mina barn i källaren, skall de dö för detta också? Och sedan säger dem till mig att det är mitt fel eller att det är Hizbollahs fel? Du förstår att det här är väldigt allvarliga moraliska frågeställningar.

Det är väldigt tydligt när man lyssnar på IDF:s uttalanden idag då det enligt deras förmenande är så att en familj förtjänar att dö bara för att det, påstår IDF, avfyrades missiler 30 meter ifrån familjens hus. Således döms alla människor i närheten till döden. Är det meningen att vi ska tro på detta? Antagligen är det väl så. Jag kan inte tänka mig någon annan förklaring för varför de annars skulle säga: "Nåväl, en raket avfyrades 30 meter därifrån". Tack så mycket.

De små barnens likdelar i sina plastpåsar, placerade bredvid varandra som stora godisbitar verkar vara alldeles normalt, det är så här ett krig förs av IDF. Faktumet att de blev oemotsagda på tv när de fällde dessa kommentarer var en av de mest extraordinära scener jag har någonsin beskådat.

Jag kom tillbaka från Tyre via en väldigt farlig resväg på en landsväg som var utsatt för flygräder. När jag kom hem, precis innan elektriciteten slutade att fungera, såg jag BBC rapportera vad israelerna hade sagt men detta skedde utan att ifrågasätta moralen som säger att det är helt okay för dig att dö om någon avfyrar en missil nära ditt hem."

Inga kommentarer: