torsdag, augusti 10, 2006

Ett underbart mediatränat svar på en jobbig fråga!

Alla sossar har tydligen inte gått samma medieträningsskola som Bosse Ringholm och Laila Freivalds.

En del tycks ha slipats riktigt rejält.

Såhär kommenterar Håkan Juholt, ställföreträdande partisekreterare för socialdemokraterna, i Ekot i morse att den senaste Sifomätningen som visar att den borgerliga Alliansen för närvarande leder med drygt 4 procentenheter.

”Dom viktiga siffrorna är hur det går för Sverige. Att det går bra för Sverige och att Sverige växer, att jobben kommer och att tillväxten slår rekord. Det kommer självfallet ge utfall i valresultatet”

Ett klassiskt politikersvar på en jobbig fråga. Skolboksexempel till och med!

Svara inte på frågan utan skifta fokus till ditt budskap. Genom att snabbt avfärda Sifosiffrorna som mindre viktiga än ”Sveriges” siffror kan här Juholt skryta om hur regeringsdugliga socialdemokraterna är och sprida optimism inför valet. Bra jobbat Håkan!

Nej jag är inte ironisk eller sarkastisk. Att jag tog ett exempel med en sossepolitiker var, för omväxlings skull, denna gång en tillfällighet. När jag hörde Juholts svar i radio i morse blev jag både full i skratt och imponerad på samma gång. Så skall en slipsten dras!

Det hade lika gärna kunnat vara en borgerlig politiker som stod för exemplet. Just denna dag ville givetvis kristdemokraterna gärna kommentera Sifosiffrorna:

"Jag tror att det framför allt är våran uppgörelse i alliansen om att avveckla fastighetsskatten enligt den kristdemokratiska modellen som har slagit igenom i den här mätningen, tror kristdemokraternas partisekreterare Urban Svensson."

Bra siffror = Kommentera
Dåliga siffror = Byt ämne

Svårare än så är det inte, oavsett partifärg.

9 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Håller du kurser man kan få gå? :-D

Anonym sa...

Nu har de där i Osynliga Partiet gett sig på fastighetsskkatten, jag blir riktigt orolig, Global Intifada var väl de där som sprängde en bil utanför Ryska ambassaden? lovar ni att göra nåt åt sånt här om ni tar makten?
"Vi tittade sedan ned på seglarjackorna och Ganttröjorna, ned på den välmående medelålders villaägande borgarklassen och vi tänkte alla samma tanke: ”Åt helvete med dem.”"
http://motkraft.net/index.php?view=news&id=2092

Anonym sa...

Jag menar att vi måste höja fastighetsskatten ordentligt, så att rörligheten på bostadsmarknaden ökar.

Välkommen att debattera på min blogg!

Anonym sa...

Mmmmmmmm... seglarjackor och Ganttröjor... rrrrrggghhh!

Anonym sa...

Skottpengar på Canada Goose-jackor! Höj fastighetsskatten! Låt Lidingö bli vår tids Atlantis!

Anonym sa...

Höj fastighetsskatten! Mina barn ska kunna gå på dagis och min morsa som jobbar dagis vill ha höjd lön.

Anonym sa...

Jag har blivit hotad flera gånger av folk med dreadlocks när det gäller fastighetsskatten. Men ni ska veta att vi i lägenhet inte har det lätt heller. I förrgår var det massa sönderslaget på söder av ett gäng vänsterkillar... Det är fan inte säkert längre där vi bor, folk som ser helt vanliga ut ger sej plötsligt på en... Vet inte om jag vågar gå 22/8!!

Anonym sa...

Jag vet inte om ditt söder men det ryktas om att det flög massa glasflaskor natten till söndag på östermalm.

Fredrik Bojerud sa...

Vet inte riktigt vad alla dessa anonyma kommentarer om fastighetsskatt och osynliga partier har med Håkan Juholt och tränade svar att göra!?

Håll er gärna till ämnet hädanefter.

Det finns säkert bättre sidor än denna att disskutera fastighetsskatt och borgarslakt på.