måndag, augusti 28, 2006

Stackars Göran Persson – Det ville sig inte igår!

Sveriges statsminister, tillika ordföranden för socialdemokratiska arbetarepartiet, Göran Persson utfrågades i SVT igår.

Det gick enligt många inget vidare . Expressen noterar att ”Han Som Bestämmer” tog till så kallad härskarteknik mot utfrågaren Mats Knutsson när han inte gillade konstruktionen på en fråga. Han skall även ha fräst mot en studiovärdinna

Aftonbladet noterar att Göran Persson uppträdde tvärt och surt efter utfrågningen i vad de väljer att kalla ”Perssons hån mot tittarna” .

Jag såg själv utfrågningen och håller med om att det inte kan rankas som en av statsministers främsta insatser i dessa sammanhang. Och även om kvällsblaskorna har en tendens att överdriva - som att t ex att kalla det Persson sa till Aftonbladet som ”hån mot tittarna”, vilket det givetvis inte var - så var det säkert så att Göran inte var i form igår och därmed besviken på sig själv när han kände att det inte blev så bra som han hade hoppats.

Kommer detta nu att avgöra valet till Alliansens fördel?

Mmm, skulle vara trevligt om så blev fallet… men knappast!

Dels är det lång tid kvar till valdagen och dels tror jag inte att just denna utfrågning kommer att vare sig stöta bort eller locka till sig några större mängder väljare.

Den omedelbara effekten lär väl bli att borgerliga bloggar, mer eller mindre skadeglatt, ser detta som en bekräftelse på hur trött och regeringsoduglig Persson är (har blivit!?) samtidigt som vänsterbloggare kliver fram till försvar, antingen genom att misstänkliggöra borgarbloggarnas motiv/retorik/faktavinkling/tonfall (stryk det som ej önskas) eller genom att låta meddela att Göran Persson ”faktiskt” gjorde rätt bra ifrån sig.

Jag nöjer mig med att konstatera att Göran Persson igår inte levde upp till de väldigt höga krav som jag och många med mig (oavsett partifärg) har på den skicklige retorikern.

Jag väljer också att konstatera att det dessvärre är lite skit samma med den saken vad avser valutgången.

Göran kommer tillbaka, var så säker. Om det räcker till valseger vet ingen idag, allra minst jag.

Men hoppas kan man ju alltid… Att det inte räcker. Sossarna skulle må bra av att sitta i opposition ett tag.

Med ett tag tänker jag mig en sådär tolv till sexton år! :-)

Inga kommentarer: