Jag tänkte nu betygsätta de olika partiernas valaffischer, och trots att jag är centerpartist är min ambition att göra detta så objektivt jag bara kan. Tro mig. Jag kan vara objektiv om jag bara vill. Så det så! (skriver jag med ett illmarigt leende på läpparna).
Jag kommer att bedöma valaffischerna utifrån ett antal kriterier.
För det första:
TYDLIGHET
Om det inte tydligt framgår vem som är avsändaren så missar man snabbt hela poängen med affischeringen.
För det andra:
BUDSKAP
En valaffisch skall gärna kommunicera någon typ av politiskt budskap
För det tredje:
UTFORMNING
Denna punkt glider in i de två ovanstående, men det rent estetiska behöver ändå en egen punkt
Och till sist, på förekommen anledning:
MATERIALVAL
Vi börjar med minoritetsregeringspartiet, tillika de som för tillfället sitter i Stockholms stadshus och bestämmer:
SOCIALDEMOKRATERNA
Valflä(s)k mot en varm röd bakgrund. Men undrar om de över 75 år har förmågan att se vad det står i det finstilta!?
TYDLIGHET:
Huvudparten av affischerna är helröda med ett stort ”Ja!” som huvudbudskap. Den röda färgen skulle även kunna anspela på vänsterpartiet, men risken att någon tar fel är försumbar. Sossarna får här en 4 av 5 möjliga för tydlighet.
BUDSKAP:
Under ordet ”Ja!” står det mest mer eller mindre självklarheter som varken provocerar eller inspirerar särskilt mycket. En svag trea (3).
UTFORMNING:
Suck. Typsnittet är betongtrist. På avstånd kan man svårligen urskilja texten. Kvar blir bara ett ”Ja!”. Bristen på fantasi gör det hela till en ganska trist upplevelse. 2 av 5
MATERIAL:
Traditionell masonit och papperslösning. Funkar. 3 av 5
12/20
MODERATERNA
TYDLIGHET:
Klart underkänt. I sin iver att framstå som ”nya” tycks moderaterna helt övergett sin traditionella marinblåa färg till förmån för himmelsblått och någon slags orange. Men dessa färger finns inte med som signalfärger utan försvinner på lite avstånd mot den vita bakgrunden. 1 av 5.
BUDSKAP:
Står man tillräckligt nära för att kunna läsa vad det står blir det en annan femma. Tydliga och klara budskap där man lätt låter sig förföras av de självklarheter som budskapen förmedlar. Bra jobbat! 5 av 5.
UTFORMNING:
Då det brister vid avståndsläsning kan betyget inte bli särskilt högt. Ärligt talat är affischerna lite tråkiga med sin vita bakgrund och sina svartvita bilder. 2 av 5 – nästan 3.
MATERIAL:
Vissa affischer pallade inte regnet så bra. 2 av 5.
10/20
FOLKPARTIET
TYDLIGHET:
Mycket tydliga med sin äckliga lysrörsblåa färg. Man lär sig snabbt hur deras affischer ser ut. 4 av 5. Även äcklig är tydlig!
BUDSKAP:
Fiffigt grepp med ”Framtidens Nyheter”. Men efter ett tag känns det lite sökt. Vacklar mellan en 3 och en 4. Men eftersom jag lovade att vara objektiv så blir det väl en 4 då.
UTFORMNING:
Färgen, systrar och bröder , färgen! En småbarnsfamilj jag mötte i Vasaparken i söndags när jag och en partikamrat satte upp centeraffischer sa att folkpartiets bakgrundsfärg fick dem att tänka på döden. Att sen ha svartvita bilder mot denna blåa bakgrund gör det hela ännu mera bårhusaktigt. Bara textens tydlighet räddar folkpartiet från bottenbetyg. 2 av 5.
MATERIAL:
Plast. Lätt. Smidigt och tåligt. 5 av 5.
15/20
VÄNSTERPARTIET
TYDLIGHET:
Ganska tydligt med sina gul/röda och röd/gula affischer. 3 av 5. Loggan är för anonym för att betyget skall kunna bli högre.
BUDSKAP:
Klassiska vänsterlöften och klyschor. Varken särskilt bra eller särskilt dåligt. Lite som sossarna. 3 av 5 med andra ord.
UTFORMNING:
Funkar. Varken mer eller mindre. 3 av 5 igen.
MATERIAL:
Masonit och papp. 3 av 5.
12/20
CENTERPARTIET
Tydligast i valrörelsen är centerpartiets affischer. Vilket denna avståndsbild bevisar. Notera även den ensamma (vita) moderataffischen inklämd mellan (s) och (c). Inte direkt funktionell på avstånd!
TYDLIGHET:
Den gröna färgen lyser varmt varhelst affischerna sitter. Detta är valrörelsens tydligaste affischer vad avser avsändare. Klockrent! 5 av 5.
BUDSKAP:
”Ivriga bävrar”, ”Jobbvitamin” eller varför inte ”Asfaltsblomma”!? Ja, det är sannerligen inte lätt att förstå vilken politik som affischerna försöker sälja. Om syftet endast är att visa att centerpartiet finns så har man lyckats. Om man tror att man på något annat sätt kan påverka väljarna med ett eller ett par kluriga ord har man bedragit sig själva. 1 av 5. Sorry!
UTFORMNING:
Estetiskt mycket välkomponerade. Inte så svårt heller när det är så pass lite text som skall med. Detta bidrar givetvis även till den stora tydligheten. 4 av 5 för utformning.
MATERIAL:
Papp + Masonit = 3
13/20
KRISTDEMOKRATERNA
TYDLIGHET:
Ganska bra. Ingen ”signalfärg” här heller men heller inte moderaternas anonymitet. En stark 3:a.
BUDSKAP:
Kanske valrörelsens bästa. Få ord. Tydliga budskap som påminner åskådaren om kd:s kärnfrågor som vårdnadsbidrag och fastighetsskattens avskaffande. Till detta ibland ”fiffiga bilder”. 5 av 5.
UTFORMNING:
Snyggt helt enkelt. Stilen passar partiet. 4 av 5.
MATERIAL:
Pappkartong som ger upp när det regnar. Katastrof! Om inte skiten sitter uppe är allt annat helt meningslöst. 0 av 5.
12/20 (Hade de haft affischer som tålde vatten hade de antagligen vunnit).
MILJÖPARTIET
Har sett 2 affischer hittills på stan. Den ena såg ut som om det var reklam från SL!? Känner inte att jag därmed rättvist kan bedöma dem.FEMINISTISKT INITIATIV
Ehh… har sett 3 affischer hittils. De slår vad om 100 spänn på att nästa statsminister blir en man. Sätt inte emot!---
Så vad är slutsatsen av denna genomgång?
Materialet fällde avgörandet i denna genomgång. Folkpartiets tåliga plast gav dem det försprång som krävdes för att vinna. Hade kd bara undvikigt pappkartong hade de säkert vunnit, eller åtmindstone delat på förstaplatsen.
I övrigt:
- Var tydlig. Gärna med en ”signalfärg” som ditt parti ”äger”.
- Ha ett budskap. Variera gärna.
- Undvik att ha färger som får åskådaren at tänka på döden!
- Tänk på att affischerna skall fungera på avstånd.
- Se till att de tål vatten! Kan inte påpekas för många gånger!
En vacker dag kommer säkert något parti kombinera dessa enkla råd. I denna valrörelse har det inte skett.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar