tisdag, augusti 01, 2006

Ett liv i gråzonen

Efter att ha kollat runt lite på olika bloggar, nyhetstjänster och läst längre artiklar står det allt klarare att den som sa att "krigets första offer är sanningen" sannolikt hade full koll på vad han/hon pratade om.

Informationen som når oss från de strider som rasar i Libanon är inte sällan vinklad. De mest uppenbara vinklingarna är ren oförblommerad propaganda samtidigt som annan information är skickligt maskerad. Ibland kan jag inte skilja objektiv fakta från vinklad fakta.

Sanningen, i vad mån den står att finna i det kaos som ett krig innebär, finns där men är flyktig. I argumentationen mellan de som är för och emot den offensiv som Israel nu bedriver i syfte att oskadliggöra Hizbollah kan ”oskyldiga kvinnor och barn” som dödats av IDF byta identitet till ”Hizbollahs mänskliga sköldar” som sannolikt ”dog när ett ammunitionsförråd i en källare exploderade”. Jag väljer att inte länka citaten, men de finns därute, mer eller mindre ordagrant återgivna.

Jag kan i denna konflikt inte ta ensidig ställning för en part i denna konflikt. Jag lever nämligen i en gråzon där det inte är så enkelt som propagandan vill göra gällande.

Tro inte på allt du läser. Låt inte de kompromisslösa som målar världen i svart och vitt vinna över dig.

Det kanske inte är lika enkelt att leva i gråzonen. Men det är, i min värld i alla fall, hederligare!

Inga kommentarer: