torsdag, augusti 24, 2006

Testa dig innan det är försent!


Igår gjorde en nära vän till mig ett antal partitest på olika tidningars webbplatser.

Det var intressant att få se. Resultatet blev aningen överraskande för mig, och i viss mån även för henne.

Det nyttigaste med den övningen var framförallt att hon plötsligt tvingade sig själv att ta ställning i en uppsjö frågor som hon kanske inte hade funderat på särskilt mycket. I vissa frågor var hon mycket bestämd meddans i andra tog det tid att komma fram till en åsikt. Främst därför att frågeställningen var ny för henne.

Jag hade givetvis hoppats att hon skulle ”se ljuset” och bli centerpartist. Men där bedrog jag mig. Det blev ett annat parti som i varje test hamnade överst i varje test. Och med tanke på svaren hon gav på frågorna så var det helt i sin ordning.

Lika tydligt var det att hon inte höll med ett parti om allt. Det är det nog ytterst få som gör.

Man måste ta dessa ”partitester” för vad de är. En tankeväckare snarare än en definitiv guide till hur du måste rösta. Icke destomindre väcker de i bästa fall en större medvetenhet hos den som gör testet och en insikt i att det faktiskt finns en hel del, främst ideologiska, skillnader mellan partierna.

Jag vill uppmana alla att göra dessa tester, både de som är politiskt engagerade och de som säger sig ”skita i politik”.

Och du som är politiskt aktiv… fuska inte!

Du kan nog utan problem svara så att ditt parti hamnar högst i summeringen. Men var ärlig mot dig själv. Du behöver inte byta parti bara för att du kommer till insikt att du kanske inte sitter i ditt partis mittfåra.

Testa dig innan det är försent!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet att jag är lat och det är sent på kvällen, men några länkar till dessa tester vore trevligt.

Fredrik Bojerud sa...

www.dn.se
www.svd.se
www.expressen.se
www.aftonbladet.se

finns fler, men du kan börja där. Gå in på respektive tidnings val 2006 sajt så hittar du testerna snabbt.