onsdag, augusti 09, 2006

Det har aldrig varit roligare att mörda!

Jag är en missbrukare!

Förvisso periodare, men likväl en missbrukare.

Jag missbrukar dataspel. Jag kan bli helt besatt i att spela. Sitta uppe halva nätterna och försaka min familj på dagarna.

Det är förstås illa med missbruk. Särskilt om nära och kära kommer i kläm, men när de inte gör det är det skönt att spela. Att helt få gå upp i en virtuell värld med sina egna regler och lagar. Med problem som tigger om att lösas, utmaningar som skall antas och en personlig skicklighetskurva som stadigt stiger för varje timme framför datorn.

De bästa spelen tar jag med mig i medvetandet när jag går och lägger mig. Innan jag skall somna ligger jag och klurar på hur jag kan bättra mitt spel till nästa gång.

Just nu är jag lagom besatt i Hitman Blood Money. Spelets idé är väl inte direkt barntillåtet, om man säger så. Du spelar en lönnmördare som utför uppdrag åt ”The International Contract Agency” (förkortas i spelet till ICA, vilket det är ”fnissvarning” på om man som jag har ett ICA-kort i plånboken).

Varje uppdrag består i att röja en eller ett par personer ur vägen (ja mörda alltså) samt ibland sno någonting med dig tillbaka.

Den största utmaningen är att lösa uppdraget med minimalt med blodspilla. Då rankas du som ”Silent Assasin” och erhåller extra betalt för väl förrättat värv.

Och det är här spelets största styrka ligger. När du klarat ett uppdrag hyfsat kan du spela om det tills det sitter perfekt.

Utöver spelidén, som alltså är fantastiskt underhållande problemlösning, är spelet brutalt vackert. Miljöer, ljus, design och ljud är bland det snyggaste jag sett sedan Far Cry. Du besöker bland annat nedlagda tivolin, vingårdar, operahus, hjulångare på Mississippifloden, Las Vegas, och Vita Huset. Detaljrikedomen och miljöerna får en att häpna.

Det finns även med små notiser i tidningen som du läser efter varje avslutat uppdrag där man i marginalen ibland kan få låsa något som kan kopplas till något tidigare uppdrag.

Hitman Blood Money är den senaste i en serie om Agent 47, och utan tvekan den bästa hittills.

Spelet får givetvis högsta betyg av undertecknad och rekommenderas till alla som gillar att lösa problem på ett ickelinjärt sätt.

Med Hitman Blood Money har det aldrig varit roligare att mörda!

Inga kommentarer: