tisdag, september 05, 2006

Klantiga sossar. Klantiga "luffare". Klantar!

Det som mer och mer står klart efter att ha följt denna "spionskandal" är att det finns gott om klantar i våra politiska partier. Dessvärre tror jag inte att det endast är s och fp som har klantar i sina respektive organisationer.

Om jag var socialdemokraternas säkerhetschef (har dom någon?) så skule jag omedelbart avgå. Att ha ett öppet trådlöst nätverk på ett lokalkontor där känslig information finns är så inihelvete klantigt att jag saknar ord för det.

Och deras BBS SAPnet är knappast Fort Knox: Skriv "Sigge" två gånger och så är du inne!

*jag tar mig för pannan och himlar med ögonen*

Jag begär inte att alla som sysslar med politik skall ha ens den mest elementära kunskap om datasäkerhet, vilket de uppenbart inte heller har. Men jag kräver att det skall finnas någon ansvarig som begriper sig på både svagheterna i trådlösa nätverk och hur lösenord skall brukas. Och att denna "någon" styr upp verksamheten så åtmindstone de mest uppenbara bristerna rättas till.

Den dagen som någon får för sig att låta proffs ta sig en titt på ett politiskt partis datatrafik så lär de väl snart veta mer om det partiet än partiet själva!?

Jag har själv ett trådlöst nätverk hemma. Det är krypterat (WPA2) och släpper bara igenom datorer som är fördefinierade på förhand (MAC-adresser). Dessutom är nätverket oftast dolt. Och sist men inte minst, och detta är viktigt att känna till, även mitt nätverk är inte säkert för intrång. Bara säkrare. Med detta i åtanke anpassar jag mig till detta. Har jag något som absolut inte får komma i orätta händer (vilket jag i och för sig inte har) har jag det givetvis inte tillgängligt på ett trådlöst nätverk.

Även folkpartiet och deras ungdomsförbund är klantiga. Det borde ju ha framgått så här långt med all önskvärd tydlighet.

SAPnet var "låst" med en hasp och LUF kunde inte låta bli att lirka upp den haspen lite och snoka.

Detta beteende är mänskligt, förutsägbart och klandervärt.

Sossarna har inte klarat av att skydda sina "hemligheter" ens med de mest grundläggande datasäkerhetsåtgärderna.

Detta beteende är mänskligt, förutsägbart coh klandervärt.

Framförallt är alltihop oerhört klantigt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Skriv "Sigge" två gånger och så är du inne!

*jag tar mig för pannan och himlar med ögonen*


...brukar inte, men

*LOL*