tisdag, september 19, 2006

En bra finansminister är en hård finansminister!

En del förståsigpåare menar att Göran Hägglund skulle kunna bli en bra finansminister. Skälet skulle bland annat vara att han är pedagogisk och skulle kunna förklara för "folket" vad som sker och inte sker.

Jag må vara skadad av att ha levt under socialdemokraternas ok för länge, men min bild av en "bra" finansminister är inte en folkligt pedagog.

Min bild av en bra finansminister är en kärv hårding!

Sträng, Feldt, Persson och Ringholm var allihop "tuffingar" som inte var goa att tas med vid budgetförhandlingar.

Glöm inte att en finansministers främst uppgift är att säga nej till alla övriga statsråds önskningar om mer pengar.

Det må låta cyniskt, men tänk efter själv.

I högkonjunktur skall staten spara och i lågkonjuktur skall staten investera. Alltså skall alliansen ha en hård, snål och lätt obehaglig finansminister som håller resten av regeringen i "herrans tukt och förmaning". Till och med Reinfeldt måste vara lite rädd för sin finansminister.

Det pedagogiska förklarandet till folket kan Reinfeldt sköta själv om det behövs.

Så leta på den elakaste typen i det borgerliga lägret med grundläggande kunskaper i nationalekonomi och svart bälte i politisk förhandling så har vi hittat vår näste finansminister.

Vad han eller hon heter vet inte jag - jag är bara en enkel bloggare från Kungsholmen. Men ni som jobbar i riksdagen vet nog vem jag tänker på! Eller hur!?

Inga kommentarer: