söndag, september 10, 2006

Jag gillar vad socialdemokraterna säger men inte vad de gör!

Socialdemokraterna har en fantastisk förmåga att till varje valrörelse säga en massa fina saker för att förmå dig att vilja rösta på dem.

Tyvärr snackar de oftast skit!

Tillåt mig förklara:

Det Socialdemokratiska arbetarpartiet är sprunget ur en ideologisk kamp för över hundra år sedan där man stod på den svages sida mot överheten.

Denna ideologi lever kvar i partiets själ men har gått förlorad i handling sedan man för länge sedan slutade vara den svage och idag är överheten.

Denna dubbelhet märktes till exempel tydligt i Göran Perssons tal om ”Det gröna folkhemmet”. Ett av de bästa tal jag hört en svenska statsminister framföra. Problemet är bara att det talet är 10 år gammalt. Och det mesta i talet fortfarande bara är fina visioner som väntar på att förverkligas.

Socialdemokraternas senaste miljöutspel är svårt för mig som centerpartist att tycka annat än bra om. Eller som centerpartiets miljötalesman Claes Westerteg uttryckte det: "Det märks att socialdemokraterna har sneglat på alliansens miljöprogram".

Jag tänker inte själv ge mig in i debatten om vem som ”snott” idéer från vem – jag saknar tillräcklig kunskap i den frågan.

Mitt problem med socialdemokraterna är oftast inte vad de säger eller, med undantag för vissa partisekreterare, hur de säger det.

Mitt problem med socialdemokraterna är vad de gör.

Efter tolv års oavbruten regeringsmakt är jag mer benägen att välja utifrån vad Regeringen Persson de facto har gjort snarare än att än en gång låta mig förföras av allt fint de lovar att de skall göra – bara de får en chans till.

Hade jag nu varit en partisekreterare med en fäbless för drastiska liknelser hade jag här jämfört socialdemokraterna med en ångerfull hustrumisshandlare som med tårar i ögonen för tjugonde gången lovar bot och bättring och att han aldrig skall slå mer. Men det vore att gå för långt och dessutom skulle det riskera att jag missade min poäng.

Socialdemokraterna har nu haft 12 år på sig att leva som de lär.12 år att komma tillrätta med bland annat problemen kring skolan, omsorgen, arbetslösheten, psykiatrin, integrationen och rättsstatens brister.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag är i alla fall inte imponerad av resultaten.

För varje valrörelse blir socialdemokraterna mer och mer ett parti som lovar rundare och rundare men håller tunnare och tunnare.

Jag vill tro att socialdemokraterna är uppriktiga när de ger sina löften. Jag vill tro att de är uppriktiga när de låter partiets ”ideologiska arv”, likt ”Den helige ande”, talar ur partiets företrädare om rättvisa, jämlikhet och broderskap. Men jag vet dessvärre efter tolv år att dessa ord saknar täckning i verkligheten. Makt tenderar att korrumpera, och där har du ett av socialdemokratins största problem.

Endast när den egna makten känns hotad börjar man lyssna inåt och söka reda på många av de i grunden sunda värderingar som socialdemokratins stod för så man kan visa upp en fin yta. Bara för att efter valet lägga upp samma värderingar på vinden i väntan på nästa val då de åker fram igen.

När någon, med eller mot bättre vetande, upprepade gånger snackar skit finns det bara ett sätt att effektivt sätta stopp på skitsnacket:

Att agera genom handling.

På söndag är det dag att agera genom att rösta bort överheten från Rosenbad!
---
Pingat på intressant.se

Inga kommentarer: