måndag, september 18, 2006

En trött och glad centerpartists förvirrade tankar en valnatt

Kungsholmen måndagen den 18 september klockan 02:06

Hemkommen från centerpartiets valvaka. Har massor av synpunkter, analyser och glada tillrop inom mig att blogga om denna natt men är för trött för att skriva ned dem alla just nu. Blir lite pytt i panna, så får vi se om jag återkommer senare.
---
Centerpartiet hade satt upp 2 viktiga mål inför detta val.

1. Att bidra till en alliansseger. KLART!

2. Att bli ett av de tre största partierna i Sverige. KLART!

Mycket mer än så kan man knappast önska sig denna natt.

Att se Göran Persson avgå som statsminister och partiledare i direktsändning var ett ögonblick jag aldrig kommer att glömma. Detta skriver jag inte av skadeglädje. Det var helt enkelt ett historiskt ögonblick. Persson skall ha heder av att han så snabbt meddelade sin avgång.

Nu återstår bara att se om centerpartiet verkligen kommer in i Stadshuset. Ett (1) mandat säger valmyndighetens datorer just nu, men de siffrorna är inte att lita på säger de som kan det där bättre än jag. Vänta och se med andra ord.

Centern tycks få 7 nya riksdagsmandat (moderaterna 41!) 3 av dessa 7 nya mandat kommer från Stockholm - 2 nya från staden och 1 nytt från länet - varsågod ni centerpartister som ifrågasatte centerns satsning på Stockholm... Fattar ni nu då!?

Senare idag lämnar Göran Persson in sin och regeringens avskedsansökan.

Själv skall jag försöka sova nu...

Godnatt!

Inga kommentarer: