tisdag, september 05, 2006

Jag skäms över folkpartiet!

Nu förstår jag varför den annars erkänt skicklige folkpartistiske partisekreteraren Johan Jakobsson inte röt i mer än han gjorde de första timmarna.

Han visste att han riskerade att åka dit själv.

Han kände ju till intrången på SAP.net och skulle framstå som en hejdlös hycklare om detta kom till allmän kännedom om han samtidigt smiskade upp Per Jodenius.

Att man dessutom fick kalla fötter på fp strax efter att analys-förtals-sossen Mats Lindström hade åkt dit bland annat med hjälp av elektroniska spår på Internet.

Det skulle visa sig att det var försent. Spåren fans redan och socialdemokraternas inhyrda it-experter hittade dem.

Jag roade mig att lyssna på Lars Leijonborgs presskonferens ikväll. Du hittar den bland annat på sr.se/ekot. Lyssna en bit in när Leijonborg börjar svamla om att det inte skulle ha gjort någon större skillnad om man inte hade haft förhandsinfo från SAP.net.

Där står han alltså och indirekt erkänner att man har nyttjat förhandsinformation man skaffat från SAP.net. Och menar sedan att det inte hade gjort någon skillnad då de inom folkpartiet har många skickliga politiker!?

Kyss mig därbak!

Klart som fan att de hade glädje av att kunna ladda moteld mot sossarna i varje kärnfråga för folkpartiet.

Detta indirekta erkännande innebär, för mig i alla fall, att så gott som hela den folkpartistiska ledningen kände till och brukade informationen även om de givetvis inte satt allihopa och surfade runt på SAP.net.

Jag sätter hundra spänn på att Leijonborg visste!

Det är sorgligt att se och höra. Jag skäms lite över folkpartiet idag, fast jag själv är centerpartist. Jag hade hoppats att denna valrörelse skulle handla om politik och inte om amatörspioneri.

Igår fann jag glädje i denna affär. Skrev horder av inspirerade inlägg på bloggen och pratade med politiska vänner ingående om hur man borde göra och hur tajmingen skulle se ut.

Jag drev bland annat vid lunchtid idag tesen att Jakobsson eller någon nära denna skulle säga upp sig av ”princip”. Min vän tyckte att det skulle räcka om LUF-ordföranden Fredrik Malm ”kastade sig på svärdet”.

Det blev Jakobsson. Men inte av princip. Utan på grund av verklig skuld.

Skulden ligger i underlåtenheten att hantera den information han säger sig ha fått i mars på ett korrekt sätt.

Hur vet vi att Jakobsson talar sanning nu? Han kanske sa:

- Fint Jodenius! Men sluta för helvete surfa från våra lokaler. Man kan spåra sånt vettu. Gå ner på nått internetcafé och kolla därifrån. Vi får inte åka fast! Men vi kan ju knappast låta bli en sådan här fin informationskanal. Bra jobbat grabben!

Hur vet vi att han inte sa det?

Hur vet vi att ingen sa till Leijonborg:

- Denna gång kommer vi att piska sossarna, vi kan se nästan alla deras utspel i förväg. Vi kan kontra på alla frågor som vi vill dominera, som t ex skolan.

Hur vet vi att ingen sa detta till Lars Leijonborg?

Fy fan för folkpartiet om det blir detta som leder till att alliansen förlorar valet.

Om vi torskar för att det svenska folket hellre vill ha en socialdemokratisk bidragspolitik kryddad med maskrosor och nejlikor – så för all del, det kommer svida men gå över.

Men om samma folk röstar kvar regeringen för att straffa fp så kommer jag att må illa. Länge!


Hela den här soppan är inte kul längre.

Inte alls kul.
---
Pingat på intressant.se
---
Läs mer på: DN, Aftonbladet, SvD, Expressen och SR Ekot.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Väl skrivet, som vanligt.

Kanske är detta vad som behövs. En rejäl big bang som skakar om alla partier i deras grundvalar och får dem om inte annat att sköta sig i framtiden.

Som en liknelse kan jag tänka mig att många fuskare oavsett om det är i skolan, på arbetsplatsen eller i bidragssystemet inte slutar förrän de åker fast. Och att det först därefter leder till bot och bättring.

Men om en sån här katharsis behövs så kommer den vid den absolut sämsta tidpunkten.

Fredrik Bojerud sa...

Givetvis kommer det inträffade på längre sikt vara välgörande för politiken i vårt land. Man kan ju i alla fall hoppas.

Tajmingen lämnar onekligen en hel de övrigt att önska.

PS: Tack för snälla ord!

Anonym sa...

jak: Vad menar du med att _alla_ partier ska börja sköta sig? Hur sköter sig inte de andra partierna menar du? Att eleverna fuskar… jaha. Jag tror att folk/du lätt tänker att händer det nåt någonstans så finns det överallt. Ja, det finns fusk in skolan, men inte överallt i politiken (eller i skolan heller för den delen!).

Visst måste partier vara skärpta och professionella. Självklart. Men det är de i stort sett! Bättre kvalitet på politiker vore dock bra och då måste man ju locka bra folk till politiken. Kanske vore mindre riksdagsmän och färre i de representativa styrelserna något som skulle höja kvaliten på politiken, legitimera löneökningar för politiker samt höja politikerstatusen? (Det är dock i en motsatt riktning som vissa vad jag skulle vilja kalla ”demokrati-aktivister” förespråkar…)



Fredrik
Här en som vanligt lagom onyanserad kommentar på ett dock denna gång onyanserat inlägg.

Du skriver:
"Där står han alltså och indirekt erkänner att man har nyttjat förhandsinformation man skaffat från SAP.net. Och menar sedan att det inte hade gjort någon skillnad då de inom folkpartiet har många skickliga politiker!?"

Ska försöka "reda ut" dina två korslagda spagettistrån, eller vad det nu är du rör ihop? Man förstår här och i övrigt att Lejonet öppet, inte indirekt, erkänner att FP haft S-politikers lösenord och att Jodenius med dem skaffat sig förhandsinfo om S-kampanjer. (Det är inget mindre än ett litet svenskt Watergate det!) Att han väljer att också tona ned nyttan med hur information vid ett par tillfällen tros ha använts (utspels-sammanträffanden i vintras), det är ju ganska naturligt samt befogat utifrån t ex bölandet från Bodström om att en alliansseger nu är helt kriminell.

I mars fick partisekreteraren reda på att man hade inloggnings-uppgifter och han menar att han bad uppgiftslämnarna att informera öppet om det till S och medierna, och att han ångrar att han inte följde upp det. Hm... Om nämnda info eller annan information (t ex begäran om ett stopp och nedtystning) egentligen kommunicerades lär vi kanske få reda på när FP-servrar gåtts igenom?

Jag tänker/vågar inte sätta emot din hundring (att infot kan ha nått Lejonets öra) men detta var säkert ett ärende som nådde och i första hand var partisekreterarens ansvar. Men jag vågar lätt sätta 400 kronor på att det som skedde inte fick någon sanktion från ledningen (och då är jag ändå inte folkpartist!). Att Leijonborg nångång nånstans haft info är en naturlig spekulation, men en spekulation är utan belägg ingenting. Lars sitter, måste sitta säkert. Att han stött illegalt intrång är alltså helt osannolikt och det hela upphörde efter att Johan blivit informerad. Det fanns iofs legala publikt reggade konton på sapnet men jag är inte säker på att medierna och allmänheten kan skilja på saker än; Leijonborg kan lugnt neka till kännedom om direkta olagligheter. Skulle bevis för nåt allvarligare komma fram i utredningen är Leijonborg rökt och jag minst 400 kronor fattigare.


Nog för att du som C-partist har en önskan om att C blir större än folkpartiet, men du behöver väl inte i turboläge smiska deras ömmaste delar så här nära valet?! Vad är det för alliansundergångssekteristiskt beteende du -- såsom representant för annars så foträta idiotstabila ylletrygga centerpartiet -- plötsligt spunnit igång på? Varva ner kompis. (FP förlorar nog på detta ändå och C går nog hyggligt ändå med Maudan! Ni är ...vanliga och bra!)


Högsta ansvarig samt andra i Folkpartiet har gått och om cirka en vecka börjar politiken återvända. Det är fortfarande bara på politiken som alliansen knäcker sossarna, men om Maud skulle anvönda eldkastaren på Lejonet i debatterna, då kan man ju lika gärna fixa emigrationsbiljett nu, om man tror det blir otrevligt med MP/V- plus lite S-politik fyra år till.

/allians-fan

Fredrik Bojerud sa...

Magnus: Jag menar helt enkelt det jag skriver. Folkpartiet skitar ner sig själva och sina alliansbröder och systrar. De skitar även ner valrörelsen.

Som vanligt är det lögnerna och inte sakfrågan som till sist tar överhanden, även denna gång.

Och detta tycker jag utan att ha några andra motiv än att på min blogg få skriva av mig min besvikelse.

Huruvida jag skriver nyaserat eller inte får väl var och en själv bedöma.

Min strävan är att, som det står längst upp på min blogg, alltid skriva "från hjärtat".

Jag tänker inte låta partitaktiska hänsyn hindra mig från att säga mitt hjärtas mening. Hur mycket det än svider på folkpartiets ädlare delar.

Anonym sa...

Okej, vettigt svar. Känslan leder nog rätt!

HAr haft ett stort förtroende för LL, men läste att han i måndags svarade att han inte trodde att någon i ledningen vetat om något men nu säger att ha visste i söndags att Johan J kände till det.

Detta kletar säkert "dubbelt" på alliansen om de försöker försvara FP eller gnälla på sossarna och/eller media i denna affär. Istälet borde man nog konfrontera LL (som du gjorde) och hoppas att det räcker för att återupprätta förtroende.

Kommer precis att tänka på att det är j-kligt skönt att leva i en demokrati i alla fall! I icke-demokratier finns inga effekiva hållhakar mot politikerna och politikers dataintrång sker inte mot andra partier utan mot folket.

/Magnus