söndag, maj 28, 2006

Reflektioner en söndagskväll.

Läser i dagens DN om att Försvarsmakten ”mörkar” incidenter i Afghanistan för Riksdagen. Illa. Givetvis skall våra folkvalda, och därmed ytterst ansvariga för våra soldaters väl och ve skall ha tillgång till all information som kan anses som relevant. Våld och försök till våld mot våra soldater är relevant information. Är övertygad om att Försvarsdepartementet kommer att klara ut detta med ÖB omgående.

Guldregnet över svenska idrottsinsatser ökar. Skönt med en fantastisk finalinsats från våra innebandyherrar på hemmaplan. Guld i Globen är alltid lika kul. Särskilt mot bakgrund av matchbilden där finnarna ledde med så mycket som med tre mål ett tag. Nu saknas bara VM-guld i fotboll i juli!

Vaknade för övrigt vid 3-tiden inatt av att ett gäng överförfriskade typer sjöng allsång på gatan. De sjöng den där påfresande gulliga låten om Zlatan. Den var inte lika gullig när den framfördes av berusade vuxna som när en 7-åring sjunger den på charmig skånska!

Spelet Gudfadern (spelat på Xbox) är kul men det tog under 24 timmar att spela klart det. Att jämföra med GTA: San Andreas som jag ännu inte är klar med efter snart ett år!? (Mest beroende på att jag slutade spela efter någon månad). Dock har jag garanterat loggat mer än 24 timmar i ”San Andreas”.

Såg Scary Movie 4 igår. Skrattfest! Brukar inte vara så lättroad, men antagligen var jag precis lagom trött för att stundtals kunna ha våldsamt roligt åt filmens tramsiga skämt. Såg även Casanova med bl a en Lena Ohlin som såg stelopererad ut i ansiktet. Synd att det inte tycks finnas en enda kvinna över 45 i Hollywood som inte har kastat sig under skalpellen eller botoxsprutan. Filmen var för övrigt med tvekan okej. Inte direkt någon av Lasse Hallströms bättre filmer!

Mors dag idag. Mamma var i stan för ovanlighetens skull. Vi kunde med andra ord fira tillsammans. Mycket trevligt.

Saknar The West Wing. Brukade sändas på söndagar i USA. Nu håller jag tummarna att någon duktigt producent fixar en ny smart tv-serie där dialog, samspel och problemlösning står på dagordningen. Commander In Chief, lades ju rätteligen ned efter en säsong, och inte undra på det som jag utvecklade i ett tidigare inlägg. Nåja, kan ju i alla fall glädja mig åt att Veronica Mars har fått okej med en tredje säsong.

Är på väldigt långa avvägar bekant med släktingar till den mördade ”13-åringen” (som senare visade sig vara 12 år). Hela den historien var osmaklig nog, utan att behöva hamna i ett läge där det hela komma ännu närmare genom att vi fick ett telefonsamtal av denna avlägsna bekant. Styvpappan låter hälsa via sin advokat att han inte minns någonting av de brott som han är misstänkt för och man spekulerar i att alkohol, tabletter och ett missbruk av anabola steroider ligger bakom. Jag har väldigt svårt att se några förmildrande omständigheter utifrån det jag har hört och sett. Livstids fängelse är den enda påföljd jag spontant kan se som lämpligt straff. Men jag tänker inte särskilt klart i denna fråga, och som tur är behöver jag inte det heller.

Apropå rättegångar. Den vänsterpartistiske nämndeman som var med och kastade saker på polisen skall givetvis inte sitta som nämndeman (hon har hoppat av nu) och den som är av annan uppfattning har helt enkelt fel.

Och ”Toppkandidat-Petter” som donerat pengar till bl a ”Osynliga partiet” - Om de har ett bankkonto kan de ju inte vara fullt så osynliga som de tycks vill göra gällande!? – fick först ett ”mångfaldsjobb” på SVT i Malmö, för att sedan inte få jobba. SVT kom ”själva” på att Petters anställning kunde skada SVT:s ställning. Dom är inte så dumma de där SVT:arna i alla fall. De har bara lite otur när de tänker ibland!

Nu får det räcka med reflektioner för idag. Hoppas att din vecka blir bra och tack för att du tar dig tid att läsa min blogg.

Det vore inte samma sak utan dig!

Inga kommentarer: