fredag, maj 19, 2006

Så kommer Ohly in i (s)-regeringen. Hela listan!

Jag har blivit blogg-utmanad av min vän Per Ankersjö att författa ett 7-stegsprogram för Vänsterpartiet i syfte att hjälpa dem att få plats i regeringen efter en eventuell vänsterseger i valet i höst (hemska tanke).

Jag är inte den som backar undan en utmaning. Dock behövs inte 7 punkter för vänsterpartiet att få plats i regeringen. Det behövs två.

1. Bestäm er.

2. Backa inte.

Så där ja, svårare än så är det inte.

Min pappa lärde mig ett talesätt från "Vilda Västern" när jag var ung: "If you draw, You have to come out shooting!". Innebörden är helt enkelt: "Kom inte med tomma hot, och om du hotar, verkställ hotet om någon synar dig" .

Lars Ohly skall helt enkelt förklara för Göran Persson, och resten av världen, att priset för Vänsterpartiets stöd för en Socialdemokratiskt ledd regering är minst en regeringsplats. Vänsterpartiet har i alla tider lojalt stöttat socialdemokratiska minoritetsregeringar. Men nu är det slut på det kalla kriget och kommunistspöket är borta, det finns redan regeringar i Europa med vänsterpartier i regeringsställning. det finns inga yttre skäl till att fortsättningsvis exkludera vänstern från regeringen.

Det är viktigt att göra klart för sossarna att de är de som har avgörandet, det är inte vänsterpartiets fel om borgarna får makten, trots en eventuell vänstermajoritet i riksdagen, det är i så fall ett medvetet val får Göran Persson och dennes partivänner.

Helt enkelt "politiskt chickenrace" på högsta nivå. Och har ni bestämt er så backar ni inte, vad som än händer. Har jag rätt kommer sossarnas längtan efter makten till sist betvinga dem, men det kommer att se tufft ut in i det sista. De kommer att skicka fram Bosse Ringholm som förhandlare och han kommer att upprepa samma sak så länge de tror att det behövs. Klarar Lasse Ohly det, klara han nog det mesta.

Låt oss dock hoppas att hela denna diskussion förblir hypotetisk genom att de borgerliga vinner valet i höst.

Men oavsett hur det blir med den saken anser jag nu att jag har svarat upp mot Per Ankersjös utmaning.

"What's next?"

1 kommentar:

perankersjo sa...

Som James Bond skulle sagt:

- Touché!