Nej, det är inte kungen jag är ute efter igen. Snarare en annan del av den centralmakt vi har haft i landet sedan Alex Oxenstiernas dagar.
I sann federalistisk anda föreslår jag en utökad regionaliserad maktfördelning i hur vårt land styrs.
Förenklat föreslår jag följande:
1. Lägg ned landstingen. (21 st idag)
2. Ta bort landshövdingarna.
3. Inför regioner. 10-12 st räcker.
4. Välj en regionshövding genom personval och välj ett regionting vart fjärde år. Låt valen ligga två år efter/före kommun och riksdagsval.
5. Överför ansvaret för vård, kommunikation, kultur och huvuddelen av polis och räddningstjänst, inklusive hemvärnet, på regionerna.
Syftet skulle vara att flytta besluten närmare väljarna och genom att ha en regionshövding med exekutiva maktmedel kunna utkräva ett större personligt ansvar och ge de regionala frågorna det fokus de förtjänar. Dessa frågor har idag en tendens att hamna i skymundan för riks- och i viss mån kommunpolitiken.
Regionshövdingens uppgifter kan i viss mån jämföras med en guvernör i USA, även om jag inte anser att regionshövdingen skall ha fullt så stor självständighet som en amerikansk delstatsguvernör.
Riksdagen behåller det övergripande ansvaret genom att via lagstiftning sätta tydliga ramar för det som regionerna ansvarar för. Riksdagen skall till och med kunna gå in och "tvångsförvalta" en region i extrema fall.
Genom att samordna t ex polis och räddningstjänst kan man effektivisera och utöka samverkansfördelarna. När brandförsvaret lämnar sin kommunala verksamhet och blir regional kan man räkna med att t ex ambulanssjukvården kan samköras effektivare.
Varje region har även en regionsbefälhavare som är ansvarig för hemvärnet och civilförsvaret inom regionen. Utbildning, övning och samövning med övriga regionala resurser sker genom regionsbefälhavarens försorg. Vid nationella kriser kan staten fritt disponera regionens resurser precis som staten utan krångel tillhandahåller utökade resurser om detta skulle krävas vi en eventuell regional kris.
Polisens verksamhet fortsätter i allt väsentligt som tidigare, med den skillnaden att regionshövdingen har ett stort inflytande över prioriteringarna inom regionen. Regionshövdingen är även den som tillsätter regionspolischefen. Polisen jobbar ju redan idag länsindelat så någon polisiär revolution lär det inte bli frågan om. Däremot kan man gå till val på fler poliser i en region och med regionala skattemedel få detta att hända på ett helt annat sätt än som är möjligt idag.
Då de flesta regionerna skulle vara större än dagens landsting skulle sjukvården kunna få bättre resurser att kunna erbjuda specialistkompetens än som torde vara fallet idag i en del landsting.
Genom att ge regionerna ett stort inflytande över infrastrukturen så har regionerna även en möjlighet att påverka tillväxten utan att behöva be regeringen om lov.
Regionerna med sitt regionsting och sin regionshövding och sina politisk tillsatta verkschefer skulle på detta sätt bli offentliga och ansvariga för den regionala politiken på ett sätt som jag tycker saknas idag. Statens ingrepp i regionala frågor skulle begränsas och medborgarna skulle få en tydligare möjlighet att påverka sin närmiljö även i "icke-kommunala" frågor.
Jo, förresten, när vi ändå skriver om författningen, skriv ut kungen ur densamma. ;-D
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar