tisdag, april 04, 2006

Mitt personliga politiska handlingsprogram inför riksdagsvalet 2006

Hej kära bloggare,

Nedan följer ett utkast till mitt personliga politiska handlingsprogram inför riksdagsvalet 2006.

Jag väljer medvetet att satsa på de frågor som ligger mig närmast om hjärtat. Om man skall redovisa alla politiska ståndpunkter i alla frågor så kommer ytterst få orka läsa.

Alltså fokuserar jag på mina kärnfrågor: Kriminalitet, skola och idrott ur ett barn- och ungdomsperspektiv.
---
BARNEN I CENTRUM
av Fredrik Bojerud

Drivkraft
Hej! Jag heter Fredrik Bojerud och jag kandiderar till riksdagen för Centerpartiet i Stockholms stad i valet den 17 september 2006.

Den 6 juni 1995, klockan 22.35, förändrades mitt liv för alltid. Då föddes min dotter Alexandra och från och med den stunden fanns det någon som för alltid kommer att vara viktigare för mig än jag själv.

Alexandra fick senare en lillebror, Erik. Så nu har jag två underbara barn vars liv, hälsa och framtid är det viktigaste för mig.

Det är mot den bakgrunden jag drogs in i politiken och det är ur det perspektivet jag har börjat se en massa möjligheter till förbättringar för våra barn. Förbättringar som kommer att rusta våra barn bättre för att möta vad än framtiden har att bjuda på.

Det du just nu läser är mitt personliga politiska handlingsprogram inför valet 2006, med de 20 viktigaste punkterna för mig att driva om jag kommer in i riksdagen i år.

Krafttag mot kriminalitet i allmänhet och ungdomskriminalitet i synnerhet.
Våra barn måste kunna känna sig trygga i vårt land. De barn som trots allt "trillar ned" i brottslighet måste räddas till varje pris. Klarar samhället av att rädda en potentiell ungdomsbrottsling undan en brottskarriär innan det är försent så är mycket vunnet. Både ekonomiskt och mänskligt.

1. Kriminaliteten i Sverige måste bekämpas på flera fronter. Kampen mot den grova organiserade brottsligheten skall fortsätta att intensifieras. Den största satsningen måste ligga på förebyggande åtgärder, och då främst med inriktning på ungdomsbrottsligheten.
2. Skapa ekonomiska förutsättningar för skola, polis, åklagare och sociala myndigheter att kunna gå till botten med förstagångsbrottslingar. Ge inte upp. Släpp inte taget.
3. Prioritera upp den vardagsnära brottsligheten . Utred alla vardagsnära brott. Gör det värt att polisanmäla.
4. Stoppa rymningarna ur våra fängelser.
5. Pröva och utvärdera nolltolerans.
6. Förstärk vårdmöjligheterna för psykiskt sjuka i allmänhet och psykiskt sjuka missbrukare i synnerhet och låt inte psykiskt farliga personer "gå fritt" på våra gator.

En trivsam och effektiv skola för alla.
Min dröm är en skola där det råder lugn och ro. En skola där alla elever kan känna sig trygga. En skola där alla känner sig stimulerade, både lärare och elever. En skola som ställer krav men även ger förutsättningar. En skola som aktiverar våra barn, både intellektuellt och fysiskt.

Min dröm är en skola som ger våra barn de bästa möjliga förutsättningarna att lyckas.

7. Minst en timme gymnastik/idrott/fysisk aktivitet för varje elev, varje skoldag. Fysisk aktivitet hjälper även till att skärpa inlärningsförmågan.
8. Anpassa pedagogiken efter individen inlärningsförmåga och inlärningssätt och ställ tydliga krav men alltid efter att ha gett rätt förutsättningar för eleven att kunna leva upp till kraven.
9. Avdragsberättiga privat finansierade utbildningsinsatser, utanför grundskolans ram, som bekostas av föräldrar eller anhöriga.
10. Ta krafttag för att förbättra miljön i de skolor som har brister idag. Skapa lugn och ro och rusta upp våra skolor och tolerera inte slitna, stökiga och bullriga "arbetsplatser".
11. Utvärdera olika "arbetstider" i skolan. D v s låt högstadie- och gymnasieelever välja om de vill gå i skolan mellan 8-16 eller 10-18. Detta för att även ge t ex "nattmänniskor" bättre förutsättningar att tillgodogöra sig utbildning
12. Inför tre olika grundprogram på gymnasienivå. Högskoleförberedande program, yrkesförberedande program samt en modern och flexibel lärlingsutbildning.
13. Skärp lagstiftningen i syfte att skydda de som mobbas . Skärp skolans ansvar och gör rektorn ytterst ansvarig.

En reell satsning på barn- och ungdomsidrotten.
Genom mina barn har jag kommit i kontakt med barn- och ungdomsidrotten i Sverige. Det arbete som idrottsledare och föräldrar lägger ned på att utveckla våra barn är beundransvärd. Med tanke på den oroväckande utvecklingen kring barn som drabbas av hälsoproblem på grund av inaktivitet och med tanke på hur all forskning visar hur bra det är för barn att röra på sig är det hög tid att samhället kraftigt stödjer och subventionerar barn- och ungdomsidrotten.

14. Skattebefria all idrottsverksamhet som bedriver ungdomsidrott (under 21 år). Bort med moms, reklamskatt och inkomstskatt för idrottsledare, upp till två basbelopp.
15. Ge riktade anslag till ytterligare idrottsanläggningar där det behövs. Prioritera mångfald inom idrottsrörelsen, så inte det största sporterna tar "alla" pengar.
16. Skapa förutsättningar för idrottsrörelsen att engagera fler unga i olika idrotter i syfte att stärka både fysik och psyke. Utöka samarbetet med skolan.
17. Låt kostnaden för två ungdomsutbildningsläger per år vara avdragsgill på deklarationen
18. Momsbefria idrottsutrustning för barn (juniorstorlekar), som t ex gymnastikskor, träningskläder, bandyklubbor och liknande. Alla skall ha råd att ägna sig åt så kallade materialsporter, som t ex ishockey.
19. Gör sponsring av barn- och ungdomsidrott avdragsgill för företag och privatpersoner upp till 100.000 kr/år.
20. Rusta upp befintliga idrottsanläggningar med hjälp av statliga anslag.

Hur kan du hjälpa Fredrik Bojerud in i Riksdagen?
Då jag står på 35:e plats Centerpartiet riksdagsvalsedeln för Stockholms kommun - man måste till och med vända på valsedeln för att hitta mitt namn – är min enda möjlighet att komma in i Riksdagen att tillräckligt många sätter ett kryss framför mitt namn på valdagen.

Om mer än 8 % av de som röstar på Centerpartiet i Stockholm sätter ett kryss framför mitt man hamnar jag först på riksdagslistan och har därmed första "tjing" på de eventuella riksdagsmandat som Centerpartiet i Stockholm vinner i valet.

Vill du hjälpa till "handgripligen" med pengar eller genom att aktivera dig så är välkommen att kontakta mig på: fredrik.bojerud@centerpartiet.se

Inga kommentarer: