tisdag, februari 07, 2006

Varför Centerpartiet Fredrik? Varför!?

Varning. I denna blogg finns det en länk. Om du följer denna länk och börjar läsa det som står på sidan du kommer till finns det en risk att du inser att du själv är centerpartist. Om du inte klarar av att få reda på detta bör du snarast sluta läsa detta.

Nu när jag aktivt engagerat mig i ett politiskt parti och öppet visar detta inför vänner och bekanta är den ojämförligt vanligaste frågan, "Varför Centerpartiet?" Frågan är oftast ställd med ett förbryllat tonfall.

Skälet till frågan tycks oftast bero på liten eller ingen aktuell kunskap om vad Centerpartiet står för. Oftast är det ”gamla synder” som folk minns. Centerpartiet som stödparti åt regeringen under Olof Johanssons tid. Torbjörn Fälldins svårigheter att i media få fram sin storhet som politiker där han oftast framställdes som bonnig, saktfärdig och "lite bakom". Centerpartiet som trädkramare och bakåtsträvare med en längtan tillbaka till den idylliska landsbygden.

Dessa bilder äger, så vitt jag kan bedöma, i viss mån sin riktighet. Dock är dagens Centerparti ett annat, modernare, parti än många ”vanliga människor” tycks ha förstått.

När jag skulle välja parti letade jag aktivt runt på flera olika partiers hemsidor, läste partiprogram och undersökte vilka värderingar och ställningstagande olika partier hade i, för mig, viktiga frågor.

Hos Centerpartiet hittade jag en mycket (Varning, här är länken) informativ sida där partiets politiska syn på olika sakfrågor presenterades. Jag tittade på rubriken för varje ämne. Frågade mig själv vad jag själv tyckte i frågan. Sedan läste jag vad Centerpartiet ansåg.

Jag blev glatt överraskad. På oerhört många frågor var jag helt i synk med Centerpartiet, eller om det nu var tvärtom!?

Här kommer min bild av Centerpartiet idag:

Centerpartiet är idag ett modernt parti som fortfarande har sina rötter i den folkrörelse som en gång var grunden för verksamheten. Centerpartiet är ett borgerligt parti. Centerpartiet är ett pragmatiskt parti. Centerpartiet är ett parti som söker långsiktiga lösningar på de stora problemen och som sedan länge insett behovet av en balans mellan utveckling och bevarande.

Tillväxt utan att vi förbrukar upp de ändliga resurserna. Vi kan inte bromsa in i framtiden.

Centerpartiets partiledare är en uppskattad, ettrig, kvinna (den enda kvinnliga partiledaren om man undantar det, i praktiken, sekundära språkröret Wetterstrand). Maud kan ibland gå mig på nerverna. Där skiljer hon sig inte nämnvärt från andra partiledare. Dock har hon en kvalitet som jag uppskattar högt. Hon har passion. När herrar Reinfeldt och Persson sitter och ”hummar” och försöker låta statsmannamässiga så känns det som om Maud talar klarspråk. Rakt på sak med tydlig uppriktighet och innerlighet. Detta är något som få, om ens några, andra partiledare kan ”skryta” med.

Sammanfattningsvis så kan jag personligen konstatera att dagens Centerparti värderingsmässigt ligger mig närmast bland partier och jag ser fram emot att på sikt vara med och påverka partiets politik framöver.

För är du inte med kan du inte förändra.

Inga kommentarer: