måndag, februari 27, 2006

Reinfeldtgate: Ta inte i så ni skiter på er DN


Nu driver drevet vidare. Varje litet eventuellt övertramp från sossarnas sida skall nu granskas och direkt eller indirekt fördömas. Den socialdemokratiska partitoppen ligger bildligt talat i fosterställning och många borgerliga medier turas nu om att sparka på de försvarslösa sossarna.

För så är det ju. Det finns inget försvar för det som Mats och Tobias gjort. Om detta har jag bloggat tidigare.

Nu dyker det upp politiska karikatyrer föreställande Reinfeldt som varulv i helgonkläder, torterare av Moder Svea och plågare av ”Genomsnitts Svensson”.

Se dem här hos DN

Jag kanske är fel ute, men jag tycker att bilderna är rätt kul Vältecknade, tydliga i sitt budskap och knappast kränkande.

Politiska karikatyrer har funnits i ”alla tider” och de kan under stundom vara väldigt hårda och råa.

Men politiska karikatyrer skall inte under några som helst omständigheter förväxlas med förtal och ärekränkning. Att under falsk identitet påstå att någon har begått brott eller att låta påskina att någon pedofil är inte samma sak som att i en karikatyr framställa en meningsmotståndare som en varulv.

Det finns en fin linje mellan drift och överdrift. Och just nu är jag rädd för att vissa borgerliga medier är på väg att gå till överdrift. Gör inte det. Det skulle bara spela socialdemokraterna i händerna.

Och det vill väl inte DN!?

1 kommentar:

magnus sa...

Skriver du "skiter på er"?!!

Jag tror att DN nu kommer att gå ut på förstasidan och denna gång skriva om bloggosfären som språkligt använder råare motsvarigheter till "att utföra ens behov".

Vi får passa oss så att vi inte får (m)uslimsk (s)haria. (Det var med nöd och näppe jag i går vågade publicera Reinfeldt med p-ordet bortcensurerat, i min bloggpost "Mohoderatbilden!!!". Nej, skojade bara!)