fredag, januari 27, 2006

Kina, Google och marknadskrafterna


”En ekonomisk expert är en person som imorgon kan berätta varför det han förutspådde igår inte hände idag”

---

”Marknaden är en "mötesplats" för köpare (kunder) och säljare av varor och tjänster. Begreppet är i stort sett abstrakt och är närmast att betrakta som en summa av transaktioner.”

---

Häromdagen meddelade företaget Google att man kommer att anpassa sin sökmotor i Kina till de begränsningar som den Kinesiska staten kräver. Bl a kommer man inte att kunna söka på ord kring frihet, medborgerliga rättigheter och andra sökord som kan ha med politisk frigörelse och demokrati att göra.

Google är det sista av de stora sökmotorerna som ”ger vika” för Kinas krav. Sedan tidigare har bl a Yahoo och Microsoft gjort samma sak.

Bl a Amnesty i Sverige har gått ut och kritiserat Google för detta. Man menar att man spelar Kina i händerna genom att medverka till begränsningar på Internet.

Detta får mig börja fundera på de så kallade marknadskrafterna.

Då jag saknar högre ekonomisk utbildning förhåller jag mig instinktivt till ämnet.

Min syn på marknadskrafterna är att den beter sig i viss mån som vilken ”naturkraft” som helst. Den är varken ond eller god till sin natur men är kapabel till massor av goda och onda resultat.

Så länge det finns en efterfrågan så kommer det att finnas någon som levererar varan.

Kina är en enpartistat med ytterst begränsad yttrandefrihet. Många av de positiva förändringar som Kina trots allt genomgår är i mycket en effekt av marknadskrafternas intåg på den Kinesiska arenan.

Du och jag köper mängder av produkter tillverkade i Kina. Tangentbordet jag skriver på är t ex gjort i Kina, även om det är ett amerikanskt dataföretags logga som sitter på framsidan.

Google vill inte vara ”tvåa på bollen” när en marknad med över en miljard människor mer och mer börjar använda den ”nya tekniken”.

Marknadskrafterna ”tvingar” dem att underkasta sig de villkor som Kina ställer då marknadskrafterna, likt det forsande vattnet alltid söker sig förbi de hinder som sätts upp i den ständiga jakten på ökad lönsamhet.

Marknadskrafterna i sin renaste och oreglerade form kan ställa till lika mycket, eller mer skada som en orkan eller flodvåg. Utsläpp av kemikalier, människohandel, vapen- och narkotikahandel, skövling av naturresurser, tjuvfiske är alla exempel på hur marknadskrafterna bidrar till lidande, oreda och katastrofer.

Marknadskrafterna är en integrerad del av mänskligheten och mänskligt beteende. Att önska bort dem är utopiskt och, vilket historien bevisat gång på gång, knappast framgångsrikt.

Detta betyder inte att vi skall resignera och släppa marknadskrafterna fria. Historiskt sett var marknadskrafterna tyglade av de samhällen som de verkade i och av nationalstatens regleringar. Kunder kunde snabbt beivra dåligt beteende hos ett företag som av girighet började tära på omgivningen.

Dagens globala marknad har medfört att många av dessa begränsningar är borta. Frihandelsavtal, konkurrensfrihet och slopade subventioner och tullar har avpersonifierat ”marknaden”.

Vi förhåller oss idag mer till varumärken än till industrier och fysiska producenter. Jag har ingen aning om villkoren för de arbetare som tillverkat mitt tangentbord. Jag vet bara att företaget som satt loggan på tangentbordet borgar för funktionalitet och kvalitet. Mer än så bryr jag mig ärligt talat inte. Och i det beteendet är jag uppenbarligen knappast ensam.

Det finns enligt min mening två sätta att ”tygla” marknadskrafterna i syfte att minska riken för ”skador”.

Den ena är den effektivaste och svåraste metoden. Förändra ditt och mitt beteende. Vi ”röstar” varje dag med våra pengar. Och om vi mer medvetet börjar ”rösta” på rättvisemärkta produkter och miljömärkta produkter och väljer bort företag som går för långt i sin vinstjakt kommer marknadskrafterna anpassa sig för att kunna erbjuda det kunden vill ha.

Erfarenheten visar dock att vi sällan är beredda att betala mer för en likvärdig produkt bara för att må lite bättre av kunskapen att produkten tagits fram med justa metoder.

Detta är synd, då marknadskrafterna blixtsnabbt anpassar sig till efterfrågan utan att reflekterar särskilt mycket över det. Vill ”alla” köpa rättvisemärkta bananer så är det bara de som odlas.

Om majoriteten vill ha ”perfekta” bananer, skit samma i hur mycket odlarna betalar sin personal och hur mycket gödsel och bekämpningsmedel som används, så är det detta marknadskrafterna erbjuder.

Den andra metoden är reglering genom lagstiftning. Sådan finns redan idag, och är en förutsättning för att en marknadsekonomi skall fungera. Utan fungerande arbets- och affärsrätt hämmas tillväxten på grund av osäkerheten i investeringar.

Detta är i min mening ett dubbeleggat svärd. Å ena sida krävs reglering för att en marknad över huvud taget skall fungera. Å andra sidan kan för mycket reglering hämma tillväxt och utveckling vilket i sin tur kan medföra att investeringar flyttar vidare.

Vidare måste regler efterlevas om de skall ha effekt. Finanslagar utan att Finansinspektionen gör sitt jobb blir snabbt verkningslösa. Skattelagar utan att Skatteverket gör sitt jobb blir även de verkningslösa.

Orsak och verkan. Svårare än så är det inte i teorin.

Dock kräver jag att världens politiker tar sitt ansvar för den ”stora bilden” på fullaste allvar och framför allt inte bara säger rätt saker utan även gör rätt saker. Vid stora internationella konferenser kring fattigdom, miljö, kvinnors och barns rättigheter kommer man oftast fram till kloka och vettiga uttalanden.

Kunskapen finns. Lösningarna finns. Genomförandet lyser allt som oftast med sig frånvaro.

Gräver man i orsakerna till detta så är det inte ovanligt att man stöter på en kraft som gör vad den anser behövs för att maximera vinster och resultat. En pragmatisk kraft som ständigt söker den kortaste, snabbaste vägen till målet, oavsett om den går genom korrupta politiker, mutade journalist eller via skumma lobbyister.

En kraft som kan tyglas. Som måste tyglas. Men som också måste få finnas…

Marknadskraften

Inga kommentarer: