måndag, januari 09, 2006

Den "sanna" sagan om de tre bockarna Bruce


Det finns sagor vars budskap är ganska uppenbart och där sensmoralen gäller även idag. Och så finns sagan om De tre bockarna Bruce!

I Rödluvan får man lära sig att det går åt pipan om man inte gör som mamma säger. De tre små grisarna handlar om hur lättja kan ställa till det för dig medan flit kan rädda liv. Annars är ett återkommande tema hur det goda besegrar det onda.

Men i sagan om De tre bockarna Bruce tycks sensmoralen vara en annan. Det är trollets beteende som är sedelärande. Släpp inte ifrån dig de svaga och bråka inte med de starka. Dessvärre har moderna tiders troll full koll på detta. Vilket illustreras nedan.

Jag roade mig med att modernisera sagan och verklighetsanpassa den.

SAGAN OM DE TRE BRÖDERNA BRUCE

Det var en gång tre bröder som hette Bruce.

De skulle alla till fotbollsarenan och titta på fotboll. De var lite sena och samtliga bestämde sig för att gena genom den mörka gränden. Av olika skäl kom de ifrån varandra så den yngste och minste brodern kom fram till gränden först.

När han kom in i gränden hoppade Rånar-Nisse fram med en kniv i handen och väste: ”Vem är det som dristar sig till att gå i min gränd?”
”Det är bara jag, den yngste brodern Bruce”, sa den unge brodern. ”Nu kommer jag och rånar dig!”, sa Rånar-Nisse. ”Nej, råna inte mig, råna min mellanbroder som kommer snart, han har mycket mer pengar än jag.”

--- Vi stannar där en stund. Vad är det den yngste brodern gör här? För att rädda sig själv föreslår han alltså att hans äldre bror skall drabbas istället!? Lågt! Nåväl, det är nu som min saga tar en annan, i mitt tycke mer realistisk, vändning än originalet. ---

”Tack för tipset med nästa rånoffer”, sa Rånar-Nisse. ”Men först skall jag ha dina stålar, annars knivar jag dig!”. Så den yngste brodern Bruce fick helt sonika lämna ifrån sig pengar, klocka och mobiltelefon till Rånar-Nisse innan han fick gå vidare.

Strax därpå dök mellanbrodern Bruce upp i gränden. ”Hit med pengarna”, väste Rånar-Nisse. Han behövde ju inte fråga vem det var som kom. Släktskapet med den yngre brodern var tydligt och mellanbrodern var ju väntad.

”Jag har inga pengar”, försökte mellanbrodern bluffa”, ”Skitsnack”, sa Rånar-Nisse, ”Din lillebror har redan golat på dig. Jag vet att du har gott om flis!”. ”Men råna inte mig”, försökte mellanbrodern. ”Råna min storebror, han har massor av pengar på sig”, vädjade mellanbroder. ”Honom kanske jag rånar sen, just nu rånar jag dig”, sa den pragmatiske rånaren.

Så mellanbroder fick helt enkelt lämna ifrån sig sina värdesaker, inklusive sin dyra täckjacka, innan han fick lomma vidare.

Så dök den stora brodern Bruce upp i gränden. Han gick med självsäkra steg in i gränden, ovetande om sina bröders öde och ovetande om faran som lurade där inne. Med en bakgrund som närstridsinstruktör i Kustjägarna hade han hittills aldrig kommit tvåa i en fight.

Rånar-Nisse såg redan på avstånd att den äldste brodern inte var att leka med. Då Rånar-Nisse genom åren utvecklat ett för rånare rätt så vanligt sjätte sinne för vilka som lämpar sig att rånas och inte så han valde helt enkelt att låta brodern passera oantastad.

Så var sagan slut.

Sensmoral: Gå inte i mörka gränder. Gola inte på din broder. Lär dig självförsvar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligaste re-make:en!!! Njutning för... läsesinnet!