fredag, januari 20, 2006

Den store retorikern Göran Persson


Nu när Alf Svensson lämnat rampljuset så framför retorikkunniga ofta att Göran Persson är den skickligaste retorikern vi har i svensk politik.

Efter att ha följt delar av onsdagens partiledardebatt kan jag bara konstatera att jag håller med.

Min egen kunskap om retorik begränsas till att jag har läst ett antal böcker i ämnet och följt ett antal politiska debatter då jag särskilt noterat den retoriska förmågan snarare än vad de faktiskt säger.

För det är där Göran Persson excellerar. Han säger inte så mycket listigare saker än vad hans meningsmotståndare kläcker ur sig, ofta tvärt om.

Det är främst i hur han säger det som skickligheten återfinns.

Tonfall, fraseringar, konstpauser och tempo.

När han vänder sig mot Fredrik Reinfeldt så gör han det med tonfallet hos en tålmodig vuxen som försöker förklara för ett brådmoget barn att världen kanske inte är så enkel som barnet tycks tro. Vänligt nedlåtande och tålmodig. Ibland lite förbryllad över hur fel moderatledaren tänker men aldrig, aldrig någonsin ger Göran Persson sken av att det är en jämlike han talar med. Han lägger på en pondus som låter påskina att han, med mångårig erfarenhet av att leda ett land, är den enda som vet vad det handlar om och att Fredrik Reinfeldt är en uppkomling som säkert vill väl men inte har en aning.

Det ”värsta” är att det funkar. Reinfeldt är också en skicklig talare, men måste hela tiden bevisa det med vad han säger för att få poäng. Persson plockar billiga poäng nästa enbart på hur han säger det.

Den ende som jag kan minnas att Persson inte körde sin ”lyssna nu på farbror Göran så att du kan lära dig något min lilla vän” var just Alf Svensson. Den gubben satte man sig inte på!

Låt oss bara hoppas att valet inte vinns av den skickligaste talaren, utan att det är den ”bästa politiken” som vinner istället.


För handlar det bara om tal och debatt så är den borgerliga alliansen illa ute.

Riktigt illa ute.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde att berätta vilken färg dom har på håret annars fick du med allt nonsens som tänkas kan.

Vad du anser om dom olika talarnas politik vete tusan för det framgår inte.

Fredrik Bojerud sa...

Förstår inte ditt inlägg riktigt men det känns som om du är kritisk till det jag skrev. Du får gärna specificeras vad som var nonsens i min blogg.

Då fokus i denna blogg handlade om retoriksk skicklighet snarare än den sakpolitiska debatten så valde jag att inte förvirra begreppen med detta denna gång. Vilket tydligen gjorde dig lite förvirrad!? ;-)

En ledtråd om vad jag tycker om debatörernas politik framgår bl a av det faktum att det står att jag är Centerpartist i min presentation.

Men du hade väl fullt upp att meddela att du ansåg att min blog innehöll nonsens och hann väl helt enkelt inte med att titta där.

Anonym sa...

Vad jag skrev och vad jag menade var att när sakargumenten tryter som ger man sig på utseendet eller formen vilket är mobbarens främsta vapen om än klädd i akademiska fraser.



KAS

Fredrik Bojerud sa...

Om du anser att jag mobbar Göran Persson när jag med motvillig beundran berömer honom för sin retoriska skicklighet har du totalt feltolkat min blogg.

Totalt!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det är lugnt Fredirk. KAS är bara en bloggare på gränsen till rättshaverist. Inget att bry sig om.

Anonym sa...

Till Fredrik

Det kan faktiskt vara så att jag har missförstått dig fullständigt, det är inte första gången jag missförstår någon i mitt liv i så fall.

Vänligen KAS