onsdag, januari 25, 2006

In Peter Althin We Trust!

Inför de kommande KU-förhören angående regeringens hantering av flodvågskatastrofen väljer flera av de borgerliga partierna att ”toppa laget” i KU med jurister och advokater. Den namnkunnigaste av dessa torde vara kristdemokraternas Peter Althin.

Jag blev själv mycket imponerad av Peter Althin när han ”frågades ut” av de två provocerande programledarna Olle Palmlöf och Bobo Krull i P3 för ett par år sedan.

Hur de än försökte så lyckades de aldrig rubba den lugne och vältalige riksdagsmannen/advokaten.

Ett replikskifte har fastnat hos mig gick ungefär såhär:

Olle eller Bobo: Du skall ha sagt att man borde lägga ned alla fängelser i Sverige!?

Althin: Det stämmer.

Olle eller Bobo: Är du dum i huvudet!?

Althin: (Med en lugn och trevlig ton) Det var en både bra och provocerande fråga...

Peter Althin utvecklar sedan sitt resonemang kring fängelser i Sverige. Vad han sa minns jag inte längre. Det jag minns var snarare hur han uppträdde. Värdigt, inte utan viss humor, och han ”vann” intervjun på ”knock-out”.

Det skall bli mycket intressant att se denne uppenbart mycket skicklige advokat fråga ut några av sossarnas toppnamn. Även om han själv tycks se fram emot att fråga ut Göran Persson så ser jag personligen fram emot utfrågningen av Laila Freivalds. Att få Laila att ”tappa greppet” och göra bort sig är nog inte en omöjlig uppgift.

Det förekom kritik inom kd angående att man bytte in speciella KU-suppleanter inför utfrågningen. Detta tyder endast på att en del kristdemokrater inte riktigt fattat vad det hela handlar om.

Det är valår i år och KU-förhören kan, rätt utnyttjat, vara ett utmärkt sätt att visa på den nuvarande regerings olämplighet.

Men som i alla ”spel" på hög nivå så kan detta komma att ”smälla i ansiktet” på de borgerliga om de klantar sig.

Jag vet i alla fall vem jag skulle vilja ha som utfrågare i KU för att minimera risken för ”backfire”.

Samma person som kd vill ha.

Peter Althin.

Inga kommentarer: