tisdag, januari 29, 2008

Segern är min!

Efter ett antal förlustkvällar tog jag hem potten i gårdagens poker.

Kravet på mig själv var att jag INTE skulle "flippa" - dvs omotiverat satsa hårt på en förlorande hand. Mina senaste förluster ligger med få undantag på mitt eget spel, och då främst på att jag "flippade".

I går spelade jag disciplinerat och hårt. Bluffade flera gånger men blev aldrig synad. Dessutom fick jag nöjet att gillra en fälla som gav stor utdelning. På floppen träffade jag färg och satt med esset på hand. Det fanns inga andra möjliga händer på bordet som kunde slå min just då. Istället för att höja mycket och ta hem potten gjorde jag en låg höjning som enbart var avsedd att "reta" mina motspelare. En svalde betet och kontrahöjde rejält. Jag såg snopen ut och funderade ett tag innan jag gick All-in. Om han då lade sig hade jag fått en fin pott. Om han synade min all in hade jag onekligen oddsen på min sida. Han synade och förlorade nästan alla sina marker.

En annan kul hand igår (jag gissar att igen bryr sig, men detta är min blogg - mina regler!) var när hag satt med 10-10 på hand och höjde före floppen. Thomas kontrahöjde och Lotta gick all-in med det lilla hon hade kvar. Jag synade kontrahöjningen och hoppades på en bra träff på floppen. Thomas hade antingen ett riktigt bra pocket-par eller AK i färg. Floppen gav visade 10-7-7. Jag satt med kåk och hade sannolikt den bästa handen. Thomas hade inte varit så aggressiv med par i sjuor och han hade knappast en 10. Alltså hade jag honom. Nu handlade det om att få honom att satsa hårt för att sedan kontrahöja honom. Jag såg besviket på floppen och checkade. Thomas lägger in 5.000 i marker i en pott med ungefär lika mycket. Det var en hård satsning. Lotta var ju redan all-in så hon fick nöja sig med att titta på och hoppas att hon skulle få hem sidopotten.

Jag kontrade Thomas höjning med att gå all in. Thomas blixtsynade - helt säker på att han hade den bästa handen. Jag visade mina tior och Thomas förstod att han satt tajt till. Thomas hade par i ess, den bästa starthanden i poker. Men just nu hade han bara två par mot en kåk. det var då Lotta visade sina kort. 7-7. Lotta satt med fyrtal och fick hem sin sidopott. Turnen och rivern ändrade inte på händernas värde. Jag fick massor av marker från Thomas och Lotta som var nära att åka ut var med ända till finalen där jag till sist vann.

Poker är ett yrke för vissa. För mig är det ett avkopplande sällskapsspel. Det är när situationer som de jag beskrev ovan inträffar som det blir riktigt roligt.

Segern är min!

;-)

Inga kommentarer: