lördag, januari 26, 2008

Poker - Konsten att fatta beslut med begränsat underlag

För en tid sedan fick jag höra berättelsen om en amerikans forskare som studerade poker för att lära sig mer om hur människor fattar beslut baserade på begränsadt underlag. Han avsåg sedan att tillämpa resultatet av studien på affärslivet som också bjuder på en hel del beslut där inte alla faktorer är kända.

Det har blivit att jag spelar en hel del umgängespoker på kvällarna under min utlandstjänstgöring. det är ett trevligt tidsfördriv och avsevärt mer socialt än att sitta och spela nät-poket, vilket jag också har testat, med stora ekonomiska förluster som följd.

Spelet poker (det finns massor av varianter, men jag refererar endast till Texas Hold-em, som är den överlägset populäraste formen i dagsläget) består av ett antal variabler och kan passa olika typer av spelare. Den matematiskt skicklige lär sig räkna ut pott-odds, outs och andra statistiska fakta kring spelet och behandlar spelet som en sannolikhetsövning. Den som är bra på att läsa andra människor fokuserar mer på att upptäcka svagheter hos motspelarna och spelar på deras svaghet mer än den matematiska sannolikheten att få den bästa handen. Andra förhåller sig mer eller mindre helt instinktivt till spelet. De låter magkänslan styra de flesta besluten. Sen finns det alltid en kategori spelare vars spelstil jag inte begriper. De spelar irrationellt ( i mina ögon) och verkar mest vara med för sällskapets skull. Denna speltyp vinner ALDRIG.

Den komplette pokerspelaren är givetvis en kombination av statistiker, människokännare och har bra instinkter. Utmärkande för en riktigt bra pokerspelare är att ins att man inte längre har den bästa handen och att motspelaren inte kommer att låta sig skrämmas av en högre insats. ha ha en bra hand och känna på sig att den bara är näst bäst är oerhört frustrerande. Endast en erfaren och diciplinerad spelare klarar att lägga bort sin kåk för att han/hon inser att motspelaren har fyrtal. Eller lägga stegen för att motspelaren har träffat färg.

För egen del ser jag mig som en hyfsad pokerspelare när jag spelar efter de principer jag har satt upp. dessa kräver tålamod och uthållighet samt en förmåga att tempoväxla från långsamt försiktigt spel till hårt och aggressivt spel.

Oftast när jag inte vinner eller komer tvåa har jag brutit mot mina enga spelprinciper. Det finns ett begerpp inom pokern som kallas för att "tilta" och det är när man spelar en hand som om den var stark, väl medveten om att man sannolikt kommer att åka ut. Att "tilta" är pokerns psykologiska motsvarighet till bärsärk, men skillnaden att man själv oftast blir offret.

Mitt råd till dig som är sugen på att prova på poker är enkelt:

1. Lär dig reglerna.
2. Läs in dig på speltyper och vilka starthänder som är det bästa.
3. Lär dig sannolikheten att få vissa "pokerhänder".
4. Spela på gratis eller billiga bord ett bra tag innan du kliver upp i summor. Först när du dominerar små-borden är du redo för de större insaterna.
5. ha kul - har du inte kul bör du inte spela.

Lycka till!

Inga kommentarer: