måndag, juli 24, 2006

Semester upphör!

Då var man tillbaka i ”Saltgruvan” igen. Det är förresten inte sant. I saltgruvorna fanns det inte semester. Man jobbade tills man dog.

Men väl på jobbet är jag tillbaka.

Trevligast: Att få träffa alla sina arbetskamrater igen.

Tråkigast: Att tvingas upp på morgonen med alla rutiner med barnlämning och frukostbestyr inom en snäv tidsram.

Bonus: Att jag nu kan börja blogga igen. Inte för att jag inte kunde det under min semester, men det kändes inte som om det var läge för detta. Jag valde medvetet att vila hjärnan från bloggeriet under fyra veckor.

På den politiska fronten har det ju inte hänt allt för mycket som det verkar. Pseudohändelsen Almedalsveckan gick det alldeles utmärkt att ignorera.

Fotbolls-VM var bra men saknade en offensiv VM-kung. Min VM-kung hette Cannavaro och är en 176 cm kort mittback i Italiens landslag som i frånvaron av kollegan Nesta blommade ut fullständigt och bjöd på försvarsspel av högsta klass.

Sveriges VM-insats var, såhär med lite eftertanke, riktigt, riktigt pinsam. Henke Larsson tokbommar en straff efter en billig filmning i Tysklands straffområde. Noll-noll mot Trinidad och Tobago, där de hade en man mindre på plan i över 40 minuter!? Zlatan… Ja, vad höll Zlatan på med? Lille Frans ”gulliga” hyllningslåt till Zlatan slutade plötsligt att spelas i radio… inte undra på!

Hann med några böcker i sommar. Min favvo-författare Michael Connelly har en ny bok på engelsk pocket som heter ”The Lincon Layer”. Efter ungefär halva boken insåg jag att jag var tvungen att sträckläsa den tills den var slut. Somnade halv fyra på natten. Det är det högsta betyg jag kan ge en bok. Annars har Leif GW Persson och Ian Rankin stått för den litterära underhållningen denna sommar.

På tv-seriefronten har jag sent om sider upptäckt OZ. Ett tv-drama som utspelar sig i fängelsemiljö. Jag vet att trean har visat den tidigare (kanske gör de det fortfarande!?) men nu har jag hittat 6 säsongen att se i egen takt. Halvägs in i säsong 2 kan jag inte säga annat än att jag är mer än nöjd med det jag sett.

Jag och hustru tog med vår dotter på premiären av Pirates of The Carribean: Död mans kista. Nja… bra film, men ändå inte. Första filmen i serien var oändligt mycket bättre. Dottern tyckte om den i alla fall.

Ikväll bär det av till galapremiären av Superman Returns. Förhandssnacket har bara varit positivt. Återkommer imorgon med en kort recension.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen åter. Kul att du haft en trevlig semester. :)