söndag, mars 11, 2007

Expressens bloggare våldför sig på vårt språk!


Bella Vogel Rödin ser söt ut. Om hon är smart vet jag inte. Däremot vet jag att hon inte är en lysande språklig begåvning. Eller vad sägs om följande citat:

"Tömmy klarade sig utan kråka i hals den här gången också. Han har kanske bytt tonart för att klara hel alåtchabraket. Tömmy vinnr dock inte mer än kinnornas hjärtan. Vidare till Finalnd går han icke"

Hennes ”Nöjesblogg” är full av stavfel, slarvfel och allmänt grammatiskt våldförande på det svenska språket. De språkliga bristerna är så många att det efter ett tag inte längre roar mig att leta fel. Jag blir bara nedstämd.

Att dagens ungdomar chattar i stället för skriver och trycker på sänd innan de ens läst igenom sitt inlägg en enda gång må vara hänt - om än beklagligt - men att en avlönad skribent inte presterar bättre än så här är bara beklagligt och dåligt.

Det är inte Bellas fel, hon gör säkert så gott hon kan och menar väl. Dock tycker jag gott att vi kan ställa högre krav på Expressen. Skulle Bella t ex skriva sina inlägg i ett program med stavningskontroll skulle i alla fall de flesta stav- och slarvfelen försvinna.

Kvar blir dock en prosa som på sin höjd passar när fjortisar chattar, om ens då.

Även mina inlägg lämnar under stundom en del övrigt att önska vad avser stavning, grammatik och prosa.

Men då jag inte skriver å yrkets vägnar och heller inte representerar en dagstidning känner jag att det finns en väsentlig skillnad i hur höga krav man kan ställa på skribenten.

Jag skulle t ex aldrig gå lika hårt åt en privatbloggande ”nöjesbloggare” än en som har bloggandet som yrke.

Men av Bella Vogel Rödin och Expressen både kan och skall man kräva mer.

Mycket mer.

1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Om du inte har något emot det så skulle jag vilja hålla med dig. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att rekommendera dig att börja skriva mer professionellt. :D