lördag, mars 31, 2007

Analys av förmögenhetsskatten

Fick detta mail häromdagen från min gode vän med ett insyn i finansvärlden. Mailet var en uppföljning på ett telefonsamtal vi hade i samband med att jag kollade vad han hade för syn på regeringens förslag att avskaffa förmögenhetsskatten.


Vi kan kalla min vän "Källa C", då han helst vill hålla en låg profil.

Jag tycker att hans resonemang är intressant och väl underbyggt.

Döm Själv!

--- Utdrag ur mail från "Källa C till Fredrik Bojerud, Fredagen den 30 mars 2007 ---

"Även om jag tycker att Sverige har ett onödigt högt skattetryck som drastiskt borde sänkas åtminstone till ett EU genomsnitt, predikar jag inte laize-fare. Vissa områden måste staten stå för, till exempel försvar, infrastruktur etc., dessa bör då lämpligen finansieras via skatteuttag.

Sverige har skam å sägandes det högsta skattetrycket inom hela OECD uttryckt i procent av BNP, cirka 52 procent. Förmögenhetsskatten utgör jämfört med helheten en ringa del av skatteuttaget, cirka 5 miljarder SEK. Därför fyller inte skatten någon särskilt fördelningspolitisk funktion utan snarare en symbolisk eller politisk funktion. Skatten är onekligen, vilket är ett axiom, mycket orättvis. Varför ska man skatta för tillgångar som man för det mesta redan skattat för en gång? Skatten är helt enkelt inte moraliskt försvarbar, speciellt inte i ögonen på en borgerlig regering.

Vad kommer avskaffandet få för konsekvenser? Troligen inte speciellt mycket men det kommer att stoppa ett inte oansenligt kapitalutflöde från Sverige. Det rör sig om hundratals miljarder som redan har lämnat Sverige. Dessa kommer troligen inte tillbaka eftersom ingen amnesti ges i samband med avskaffandet men det viktiga är att stoppa det fortsatta flödet ur Sverige. Det kapital som nu istället kan stanna i Sverige kommer förhoppningsvis att utgöra grunden för en del nya företag och ge entreprenörer möjlighet att bygga upp företag som kan anställa fler personer.

Huvudskälet till förmögenhetsskattens avskaffande är som jag ser det inte realekonomiskt utan moraliskt. Att skatten delvis finansieras med sänkta avdragsmöjligheter för pensionssparande är väl enbart positivt. Det är ju i princip inga andra sparformer som gynnas som pensionssparandet har gjort. Det har varit en skattemässig skevhet som mycket orättvist har gynnat privat pensionssparande. Med skattens avskaffande kommer andra sparformer återigen i ropet, till exempel sparande på konto, i fonder och aktier.

Avslutningsvis tycker jag inte att hela beloppet om 5 miljarder kronor bör eller ska finansieras fullt ut. I varje fall inte genom att andra skatter höjs. Sverige måste sänka sitt skattetryck och om en finansiering ska ske bör det ske genom sänkta bidrag och avdragsmöjligheter."

--- Slut på utdraget ---

Även om "Källa C" oftast ligger till höger om mig när vi talar om skattefrågor kan jag inte annat än dela hans syn på förmögenhetsskatten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm, känns som jag och C borde ha en del gemensamt. Det är en bra analys (och detsamma kan nog sägas om fastighetsskatten). Endast ett klagomål, det heter faktiskt "laissez faire".