onsdag, februari 21, 2007

En sak som lätt glöms bort inför stundande avtalsrörelse.

Facket och arbetsgivarna ”drar till madrasserna” som om det var gansterkrig på gång.

Polariseringen är total och oförstående för den andres argument firar nya triumfer.

En borgerlig, nytillträdd regering mot en facklig rörelse som plötsligt har blivit medveten om sin egen dödlighet.

Oddsen att vi kommer få en lugn och civiliserad avtalsrörelse är lägre än på länge.

Men mitt i all politisk och principiell pajkastning finns det en sak som facket har helt rätt i. En sak som riskerar att försvinna i den allmänna röran.

Det går bra nu. Vinsterna är i miljardklass på många företag. Företagsledare och aktieägare gör fina pengar.

Självklart skall de anställda få tal del av välståndet som de är med och producerar.

Facket har oftast mer fel än rätt nuförtiden, men på den punkten vill jag ge dem rätt.

1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Kan bara hålla med. Eller för att citera mig själv från den ledare jag skrev i min ledare för någon vecka sedan i Norrtelje Tidning:
Ge bonusar till alla - inte bara chefer.

(Jag är ju så himla ödmjuk! :-)