söndag, juli 11, 2010

Förbjuda eller förmå?

Miljöpartiet vill, precis som jag, ha levande stadskärnor med bra kollektivtrafik. De, precis som jag, känner lite olust inför det faktum att det sker en massa korta bilresor till köpcentra på bekostnad av klimatet. Så långt är vi mer eller mindre överens.

Precis som så ofta med Miljöpartiet kan jag jämka mig med deras verklighetsbeskrivning av flera miljöutmaningar. Och precis som så ofta med Miljöpartiet kan jag inte för mitt liv hålla med om deras förslag på lösningar.

Att försöka sig på att förbjuda köpcentrum är dumt, och dömt att misslyckas. Skall politiker besluta över huvudet på vanligt folk var de skall få veckohandla, köpa sina möbler och jaga extrapriser? Skall staten, när vi ändå håller på, expropriera befintliga köpcentrum för att riva dem och anlägga energiskog eller maskrosfält där?

LYCKA TILL!

Själv tror jag på att två faktorer kommer att reda ut detta utan förbud och lagstiftning. För det första kommer teknikutveckling inom fordonsbranschen leda till fordon vars miljöpåverkan på sikt kommer vara ett marginellt problem. För det andra hoppas jag att god stadsplanering samt lite djävlar anamma från handeln inne in städerna ökar attraktiviteten i att handla runt hörnet och därigenom med en sund marknadskraft förmår stadsborna att minska resorna till utkanterna av staden.

Valet för den som bryr sig om miljöfrågorna står mellan två tydliga val. Antingen ett förbudsparti som vill tvinga på sin vilja på medborgarna eller ett socialliberalt parti som vill förmå medborgarna att göra rätt med hjälp av ekonomiska styrmedel i kombination med miljöteknik (t ex den synnerligen lyckade miljöbilspremien).

Valet är ditt.

2 kommentarer:

Martin sa...

Stå för ditt parti och ge din röst

http://www.valresultatet.se

Rikard sa...

Jag tror inte att fordonstillverkarna kommer göra så mycket. Oljebolagen tjänas fortfarande otroliga pengar och det blir inte bättre nu är vi närmar oss "peak oil". Bilkörningen kommer minska, främst pga extremt mycket högre bränslepriser.

fast ur en miljösynpunkt är det ju sak samma - det viktigaste är ju trots allt att det blir bättre.kitig