onsdag, juli 07, 2010

Avhoppens dag


Centerpartiets dag under Almedalsveckan inleds med två avhopp. Ett stort och överraskande och ett litet och väntat.

Att Solveig Ternström inte verkar ha trivts i Riksdagen i allmänhet och efter kärnkraftsuppgörelsen i synnerhet kan knappast ha undgått någon som brytt sig om att titta på frågan.

För mig stod det klart att Solveig inte skulle representera Stockholmscentern på ett bra sätt när jag såg henne på bild tillsammans med Maria Wetterstrand på miljöpartiets hemsida i samband med en antikärnkraftsdemostration. Det var onekligen en lätt bisarr upplevelse att få se en av Centerns två riksdagsmän från Stockholms stad så som affischflicka på Miljöpartiets hemsida. Når hon nu meddelar att hon väljer att svika de valarbetare och väljare som gav henne en plattform i Riksdagen att driva centerpolitik är inte förvåning direkt det jag känner. Mest en slags lättnad.

Sven Otto Littorins avhopp kom för de flesta som en blixt från klar himmel. Att han var inbegripen i en bitter och infekterad skilsmässa har väl framgått. Att det privata priset blivit för högt att betala är beklagligt. Littorin har varit en duktig företrädare och hade kunnat göra nytta för Alliansen under valrörelsen.

Intressant med dessa avhopp är tajmingen. Att Solveig Ternström väljer Centerpartiets dag för att annonsera sitt avhopp – för att därigenom få mesta möjliga effekt och kunna ”skada” sitt forma parti maximalt - är lätt att inse.

Angående Littorins val av dag för att annonsera sitt avhopp är motivbilden mer dunkel för mig. Är det aningslöshet, illvilja eller arrogans!?

Oklart.

Jag vet bara att jag hellre sett att Sven Otto hoppade av imorgon i stället. När Socialdemokraterna har sin dag under Almedalsveckan.

Men vad vet jag. Det kanske händer andra stora saker imorgon som kommer att stjäla lite åskkraft från S.

Man kan ju alltid hoppas.

---

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror inte han tänkte så långt och taktiskt. Det fick helt enkelt vara nog nu. Såg hans framträdande och hans privata situation nu är bara att beklaga. Kan inte klandra honom för att han hoppar av.